Belevenissen LRCH goes Solihull

Belevenissen van Arjan de Jong en Leo MuisMaandag 3 november: Overtocht Rotterdam-Hull. We halen net op tijd de boot door de vele files. Maar de vakantie is begonnen!Dinsdag 4 november: We komen lekker vroeg van de boot omdat we tussen de vrachtwagens staan. We gaan lekker rustig en genietend van het prachtige weer naar onze eerste camping vlakbij Liverpool om de eerste nacht in de auto door te brengen. In de avond word het flink koud en besluiten direct na het eten de slaapzakken in te gaan.Woensdag 5 november: We hebben heerlijk geslapen. De oude leger slaapzakken zijn heerlijk warm. In de vroege kou eten we vlug ons ontbijt en gaan we er vandoor.  Al snel gaat de zon weer schijnen. Het belooft wordt een prachtige dag te worden. Vandaag hebben we het plan om te gaan greenlanen in Wales. We hadden al wat routes gekregen en we beginnen met een route in het noorden vlak bij de kust. De zon werkte zo goed mee, dat we op een gegeven moment slechts in ons T-shirt liepen (in november!!). We rijden een prachtige route met mooie uitzichten. Plotseling komen aan het begin van een groot weiland uit en we kunnen niet echt zien hoe de route loopt. Om te voorkomen dat we nutteloos over het weiland rijden, gaan we te voet verder om te kijken waar de weg verder loopt. Uit het niets zien we een kwade boer op ons af komen al scheldend en tierend! Eenmaal bij ons hebben we hem gelukkig al snel rustig en leggen we met onze kaart uit dat we een route aan het volgen zijn en volgens de kaart hier een openbare weg moet lopen. De boer zegt dat dat nooit zo is geweest en dat er enkel doorgang is voor paarden. Uiteindelijk kon hij wel waarderen dat we niet het weiland op zijn gereden, maar eerst zijn gaan kijken. Hij was zelfs bereid ons verder de weg terug wijzen. Het werd al laat, daarom besloten we richting camping nummer 2 te gaan. Een vlakbij Llangollen zodat we de volgende dag op tijd bij het startpunt van het greenlanen konden zijnDonderdag 6 november: We waren vroeg wakker en besloten nog een korte greenlane te nemen richting het startpunt van de door de LRCH georganiseerde tocht. We komen netjes op tijd aan en na dat we ingedeeld zijn vertrekken we met een groepje van 7 auto's plus de gids. Na onderweg een paar keer opnieuw op de kaart gekeken te hebben weet ze toch nog een hele mooie route te vinden. Op sommige stukjes is het voor onze oude Series nog best wel even ver overhangen en weet hij zelfs een keer een wiel op te tillen bij een paar kuilen maar hij doet het toch allemaal goed! Daarna gaan we nog even met een groepje wat koffie dringen en vertrekken wij vervolgens naar de volgende camping. Deze keer vlak bij Solihull waar we de volgende dag de Land Roverfabriek gaan bezoeken.Vrijdag 7 november: Lekker op tijd vertrekken we richting de fabriek. Maar goed ook want het is er erg druk op de wegen. We komen gelukkig netjes op tijd aan en na een presentatie en wat filmpjes mogen we ons aankleden (vestje en veiligheidsbril). Daarna gaan we met een Limo Defender 147 naar de verschillende afdelingen op het terrein. Het was mooi om te zien hoe alles in het werk gaat daar. Zeker om het verschil te zien tussen de productielijnen van de Range Rover Sport / Disco en die van de Defender. Bij de moderne auto's gaat alles met robots en gewoon door elkaar. Bijzonder om te zien dat elk onderdeel op het juiste tijdstip op de goede plek is. Bij de Defender gaat dat heel anders. Nagenoeg alles word nog met de hand gedaan. Na het fabrieksbezoek gaan we nog even het Museum in Gaydon. Het bezoeken wat zeker de moeite waard is! Er staan zeer veel mooie auto’s uit de Engelse autohistorie. En dan is het weer tijd om terug naar de camping te gaan. We komen vast te zitten in de spits rond om Birmingham en komen uiteindelijk erg laat op de camping aan. Dus snel naar bed.Zaterdag 8 november: Vandaag staat de Strata Florida op het programma. We vertrekken vroeg en gaan via wat andere zeer mooie wegen richting het begin punt. Het weer is vandaag wat minder maar dat maakt het er niet minder op. We genieten volop van deze zeer mooie route. Soms is hij best heftig met wat flinke rotsen en kuilen. We hebben zelfs de bekende bump hole overwonnen met onze 109. Bij de bump hole schrapen we met onze handrem trommel over de stenen wat een kromme backplate oplevert. Hierdoor loopt de trommel aan maar gelukkig is dat met een flinke klap met het favoriete gereedschap van Jeremy Clakrson (de hamer) terplekke op te lossen. Later besluit het motorsteunrubber door te scheuren waardoor de motor erg veel trilt en bonkt in het vooronder. Hierdoor besluiten we niet terug te gaan naar het noorden maar in de buurt een camping te zoeken en gelijk een nieuw rubber. We beginnen onze zoektocht in een pub. Dit brengt een complete kettingreactie in beweeg. Er wordt een hoop heen en weer gebeld en een lokale boer neemt ons zelfs mee naar een kennis die mogelijk nog wel wat onderdelen heeft. Helaas niemand in de buurt heeft het gezochte op voorraad. Gelukkig kan de auto wel gewoon rijden. We krijgen de tip dat een stel in een villa wel eens wat mensen op hun terrein laat kamperen. Dus die kans grijpen we en rijden er heen. We worden met open armen ontvangen en het is zeker geen probleem we mogen in de tuin kamperen. Eerst even terug naar de pub om daar een lekker hapje te eten en iedereen te bedanken om daarna lekker warm de slaapzakken in te gaan.Zondag 9 november: We slapen flink uit voor ons doen en worden hartelijk ontvangen in de villa, waar we een heerlijk ontbijt krijgen. Daarna laat de man zijn autoverzameling zien, waarna we ons klaar om richting Londen te gaan. De bedoeling was om naar een B&B te gaan in een buitenwijk van Londen om dan een dagje Londen te doen. Dit liep helaas een beetje anders. Op de M4 net voor Swindon hoorde we in eens een knal en was het totale vermogen van de auto weg. Ik probeer de auto af te remmen en naar de vluchtstrook te gaan maar ik trap gelijk door de rem heen en er gebeurd niks. Terwijl ik in de buitenspiegel kijk zie ik in het rechter achterwiel ongeveer een meter uitsteken buiten de auto. Ondertussen liet ik de auto uitrollen op de vluchtstrook maar toen knapte de steek-as en ging het wiel er compleet vandoor. Gelukkig kon ik het wiel nog net tegen houden door hem al rennend een schop te geven richting de berm. Wat een ellende! Eerst maar veiligheidshesjes aangedaan en de ANWB gebeld. 2 uur later kwam er een recovery truck. Die mocht ons enkel naar een veilige plaats brengen. Na een halfuur stond met veel moeite de Landrover op de truck. We gingen op weg naar een parkeerplaats waarna hij weer van de truck af ging. Ook dat koste de nodige moeite omdat hij met de rem op de grond lag. Na een uur wachten kwam er plots een klein busje van de AA om te kijken of hij het probleem kon oplossen. Nadat hij het probleem gezien had ging hij er maar weer vandoor. Er zou een recovery truck aan komen. Dit duurde nog bijna 2 uur. Deze man wist niet zo goed waar hij de auto heen moest brengen. Het was zondag en dodenherdenking dus een garage was niet te bereiken. Uiteindelijk hebben we samen met de ANWB een 4x4 garage in Newbury gevonden. De auto is er voor de deur neergezet en wij hebben een hotel gevonden in het dorpje.

Maandag 10 november: Na een slechte nacht vol spanning, gingen we vroeg naar de garage om er voor opening aanwezig te zijn. Hopend dat we geholpen konden worden of dat zij ons in ieder geval verder konden helpen. Het liep helaas anders. Er werd ons nadrukkelijk gevraagd om op te rotten met onze auto. Hmmm. Gelukkig kregen we vanuit Nederland al veel hulp via Facebook aangeboden. Zo wist iemand een bedrijf in de buurt die ons mogelijk wel kon helpen. Dat gaven we aan de ANWB door om vervolgens een sleep te regelen naar die andere garage. Op een of andere manier is dat niet helemaal goed gegaan. We hebben die dag van 9 tot 2 uur moeten wachten voordat er een recovery truck kwam die ons naar de Keith Gott Land Rovergarage bracht. Daar werden we met open armen ontvangen en begonnen ze gelijk een lijst te maken met welke onderdelen nodig waren en gingen direct aan de slag. In één dag zou het niet lukken, maar morgen zou het gaan lukken. Dan werd ook het laatste onderdeel binnen verwacht. We moesten nog een plek hebben om te overnachten. Op  het kantoor waren ze gelijk druk bezig om de omgeving af te bellen maar dat bleek lastig. Of ze waren volgeboekt of enorm duur (prijzen over de 100 pond!). Maar het lukte ze toch om er een te vinden en om 5 uur zijn we door een werknemer gebracht naar het B&B. Lekker gegeten en verder iedereen een beetje op de hoogte gebracht. Toen plots contact met ene Tom via Facebook. Hij bleek de eigenaar van een bedrijf in de buurt waar ik zat en bood aan dat ik de volgende dag opgehaald werd door een van zijn werkneemsters en dat we dan voor die dag een bedrijfswagen konden lenen zodat we een beetje mobiel waren. Echt super! Geweldig hoor dat Landroverwereldje!Dinsdag 11 november: Eigenlijk zouden we die dag rond 12 uur de boot moeten hebben in Dover. Maar omdat het niet ging lukken om de auto op tijd af te hebben hadden we dat ’s maandags al verplaatst naar woensdagmiddag laat. Met de geleende bus besloten die dag Winchester te bezoeken om toch nog wat de toerist uit te hangen. Dus daar het een en ander bezocht en rond gelopen. En rond 13.00 uur kregen we telefoon dat Huib (zo heet de 109) weer klaar was. De kosten moesten nog berekend worden dus we bleven nog even in spanning. Toen we klaar waren met ons museumbezoek zijn we richting Keith Gott gereden en daar stond hij dan weer netjes op zijn 4 wielen! Na het afrekenen en heel veel bedankjes voor alles konden we weer op weg. Bij de eerste parkeerplaats vervangen we nog de motorsteun rubber die eerder kapot was gegaan (kregen we los mee) en toen was Huib weer helemaal beter! Voorzichtig en met nog wat angst zijn we toen door gereden naar Dover om te kijken of we toch deze dag nog met de boot mee konden. We hadden geluk! Er was nog ruimte en zonder bijbetalen konden we nog met de eerst volgende boot mee. Aan boord proberen we een beetje te slapen en 0.00 uur komen we aan in Frankrijk en zijn we gelijk in een stuk door gereden naar huis. Om 05.30 uur zijn we blij om weer thuis te zijn. Na een flinke knuffel met onze katten duiken we snel ons bed in om eens flink uit te slapen!Wij danken iedereen die ons op welke manier dan ook geholpen hebben! Heeft ons echt heel veel goed gedaan! Echt geweldig om bij zo’n club te zitten!! Arjan de Jong en Leo Muis 

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin