Bikkels in Havelte

Winnend team Bikkelweekend

De Bikkels in spe verzamelen zaterdagochtend 21 februari op het terrein van Defensie in Havelte. Na het indelen van de teams, kampterrein inrichten en een heerlijke lunch, begint het echte programma. Via een puzzeltocht over interessante wegen over het terrein naar proeven.

Er zijn elf proeven, zes off-roadproeven en vijf andere proeven, verdeeld over de twee dagen. Zes op zaterdag en vijf op zondag.Door de regen op vrijdag is het terrein zwaar; we weten weer waarom we een Land Rover hebben.Zes off-roadproevenOp het middenterrein zijn vier proeven uitgezet. De meeste hebben korte, steile heuveltjes en diepe gaten; 88’s en 90’s komen er redelijk makkelijk doorheen, maar grotere auto’s komen vast te zitten. Voor de mensen van de grotere auto’s is het dus: kijken, helpen met auto’s die vast komen te zitten losscheppen/-lieren/-trekken en vooral aanmoedigen.

  

  

Twee off-roadproeven zijn ergens anders in het terrein. Bij poef 3 moet een auto een ‘dode’ auto door een parcours slepen; door een waterbak, heuveltje op en af, en door veel modder. Bij proef 7 moet je een vergelijkbare poef doen, maar dan alleen en achteruit. Best lastig: alles moet in spiegelbeeld en je weet niet wat er aan de andere kant van de bocht zit.

  

Vijf andere proevenEr zijn vijf proeven waar alle auto’s mee kunnen doen of waar geen auto’s voor nodig zijn.Bij proef 2 hangen langs het pad zeven ringen in bomen. De bijrijder is geblinddoekt en hij moet met aanwijzingen van de omstanders de ringen 'steken'.

Proef 4 is een 'moeras' en elk team heeft zes planken om een ‘brug’ van te bouwen om van de ene kant naar de andere kant te komen met twee landrovers achter elkaar. Tussen de landrovers is een lintje en dat mag natuurlijk niet breken. Eindelijk mag je bumperkleven (en dat met een oude Land Rover!).

  

Bij proef 6 ligt een grote bal en daarachter zijn met linten stroken gemaakt. Je moet tegen de bal rijden en die zo ver mogelijk weg zien te ‘schoppen’. Het eerste vak is 0 punten, het tweede vak 25, enzovoort. En je mag met de wielen niet voorbij een bepaald punt komen. Best lastig, want als je te laat stopt, kom je voorbij dat punt en geldt de 'trap' niet. Rem je te vroeg, dan schop je de bal niet ver genoeg weg. De vorm van de bumper blijkt ook van invloed te zijn.

Bij proef 8 moeten de teams knopen leggen in een touw dat aan twee landrover vast is gemaakt en er moet altijd minstens een 'landroverbeweging' per knoop zijn. Dankzij google zijn er veel knopen te vinden die goed na te doen zijn met twee auto’s en een touw. Gelukkig wordt een ‘oud wijf’ ook goedgekeurd als knoop.Bij proef 10 moet de kool, de geit en de wolf naar de overkant worden gebracht. Een Land Rover is de boot en moet door het team van de ene naar de andere kant worden getrokken. Dankzij de Venz hagelslag is de oplossing bekend. Eerst de geit naar de overkant, lege auto terug, dan de kool naar de overkant en de geit terug. Vervolgens de wolf naar de overkant en leeg terug. En als laatste de geit weer naar de overkant.

Proeven op zaterdagavondZaterdagavond na het eten zijn er nog een paar proeven. Daar is een motorkap en een reservewiel voor nodig. Eerst moet er een stormbaan worden afgelegd met beide auto-onderdelen. Over een muurtje van banden, onder een balk door, over een hoge stapel pallets, onder een Defender door, heuvel op en door een soort spinnenweb. En het andere team start tegelijk aan de kant en zo kom je elkaar halverwege tegen. Er wordt van motorkap geruild (vooral handig als de andere motorkap lichter is), maar dat heeft de marshall niet de gaten…

Bij de andere proef staan er bakjes water op de motorkap. De motorkap moet je boven je hoofd doorgeven en zo leg je een afstand af. De bakjes water moet je in een emmer leeggooien. Wie het meeste water overbracht, kreeg de meeste punten.Uitslag en conclusie

Na twee prachtige dagen, vorst in de nacht, leuke proeven, heerlijke maaltijden, een mooi terrein en een gezellig team, heeft team Verenigd Koninkrijk gewonnen. Gefeliciteerd; zij zijn een jaar lang de enige echte Bikkels.Dank aan Defensie voor het gebruik van het terrein, aan de mensen van de catering die altijd weer een andere en even lekkere maaltijd maken en aan de off-roadcommissie voor de organisatie.[Auteur: Floor ten Brink][fotografie: Floor ten Brink/Olav Wonneberg]

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin