Boekrecensie: Land Rover Kompas door Rob Dekker

Historisch overzicht van Land Rover- en Range Rover modellen. Aankoop- en onderhoudsadvies. Recensie door Ton Staal.

Tot voor kort had de LRCH Clubshop het boekje Aankoop tweedehands Land Rover of Range Rover van Richard de Roos en Rob Dekker in het assortiment. Nadat de volledige oplage verkocht was, is het tot teleurstelling van velen niet herdrukt.Maar voor iedereen die graag met kennis van zaken op pad wil gaan om een aangeboden gebruikte Land Rover te gaan bekijken is er goed nieuws. In oktober 2013 is Land Rover Kompas verschenen.Land Rover Kompas is ook bedoeld als aankoopgids bij de aanschaf van een gebruikte Land Rover maar de opzet is geheel herzien.De auteur Rob Dekker, bij velen bekend van de Technische Commissie, heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt als je naar de auto van je dromen gaat kijken. Maar ook als je geen aankoopplannen hebt is dit een heel nuttig boekje. Het is prima te gebruiken als naslagwerk.ModellenDe modellenreeksen vanaf Series 1 tot en met Range Rover P38A worden besproken. Waar moet je op letten? Wat zijn specifieke zwakke punten bij welk model? Ook de Nederlandse militaire uitvoeringen worden door Rob besproken.Erg handig is de uitleg over de opbouw van de serienummers die bij bepaalde modellen horen. Hier bestaat nogal eens verwarring over. Met Land Rover Kompas bij de hand kun je met het chassisnummer zelf het bouwjaar van je beoogde aankoop herleiden en ben je niet afhankelijk van de beweringen van een verkoper. Bovendien kun je aan de hand van dat chassisnummer opmaken dat de dieselauto die jou aangeboden wordt oorspronkelijk een benzinemotor had! Dat kan goed van pas komen bij onderhandelingen over de prijs.De bespreking van de modelreeksen wordt steeds afgesloten met een nuttig aankoopadvies.

MotorenEr is een apart hoofdstuk waarin alle motortypen die in de bovengenoemde modellen geleverd zijn, behandeld worden. In begrijpelijke taal wordt per motortype besproken wat de sterke en zwakke punten van een bepaald type zijn.Rob Dekker is een Land Rover enthousiasteling maar in Land Rover Kompas geeft hij ook wat waarschuwingen voor al te enthousiaste Land Rover beginners; houd er rekening mee dat zo’n prachtige Series II met zijn niet volledig gesynchroniseerde versnellingsbak, niet echt geschikt is als dagelijkse auto. En als je geen zin hebt in - of budget hebt voor - het intensievere onderhoud dan kun je beter een recenter model kiezen.In het boekje ook aandacht voor een heikel punt in de Land Rover wereld: niet originele auto’s. Een Lightweight met een V8 motor of een Defender met een Chevrolet motor. Op de tweedehands markt kom je die natuurlijk tegen en Rob besteedt daar de nodige aandacht aan zonder een waardeoordeel uit te spreken over gemodificeerde auto’s. Hulde!

In het echtMaar er komt een dag, meestal onverwacht, dat je echt op pad gaat om naar die droomauto te gaan kijken. Plotseling moet je erop af en moet je er ook nog een flink stuk voor rijden. De avond van tevoren lees je dan nog een keer heel aandachtig hoofdstuk 8 door. In dat hoofdstuk geeft Rob per type veel bruikbare praktische tips. Tips op het gebied van de techniek waarvoor je echt niet technisch hoeft te zijn. Bijvoorbeeld: “Spreek met de verkoper af dat de Land Rover niet voorafgaand aan jouw bezoek wordt gestart.”Verderop legt Rob dan uit waar je op moet letten als je een motor in koude toestand start.Naast technische aankooptips zijn er ook tips op het gebied van papierwerk, belastingen en verzekeringen. Maar misschien de belangrijkste tip: “Houd je hoofd koel en laat je niet afleiden.”En daarnaWanneer je dan eenmaal gekozen hebt voor een bepaalde auto dan zul je in de meeste gevallen jaarlijks met de APK keuring geconfronteerd worden. Dat hoeft geen problemen op te leveren. In Land Rover Kompas kun je precies terug vinden wat wel of niet toegestaan is op dat gebied.Tot besluit vind je in het laatste hoofdstuk een overzicht van handige boeken en manuals die goed van pas kunnen komen om nog jaren plezier te hebben van je aankoop.

En dusRob Dekkers Land Rover Kompas is een must voor iedereen die van plan is een gebruikte Land Rover aan te schaffen. Het biedt een schat aan informatie en is makkelijk leesbaar. Door je te verdiepen in de aankooptips kun je voorkomen dat je een miskoop doet. Het kan het verschil maken tussen de aankoop van je leven en een kat in de zak!Land Rover Kompas: handzaam formaat, 145 blz. 10 hoofdstukken én veel verhelderende kleurenfoto’s door diverse fotografen.Nu in de LRCH Clubshop! www.lrch.nl/clubshop (Boeken)Voor slechts 9,50 euro

Type artikel:

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ...

Volgende event