Defender ten onder door wetgeving?

Het einde van de wereld is, volgens mij, nabij. Na een ononderbroken productie van 67 jaar, zal de klassieke Land Rover niet meer worden geproduceerd na december 2015. De 'wetgeving' heeft gewonnen. De Land Rover Defender, die over het algemeen wordt beschouwd als een van de veiligste auto's op de weg - omdat het gewoon niet snel genoeg kan rijden om schade aan te richten - zal binnenkort niet meer geproduceerd worden. Waarom? Omdat het niet voldoet aan de Europese en Noord-Amerikaanse veiligheids-en emissienormen. Het klinkt ietwat onzinnig. Europa en Amerika produceren enkele van de meest gevaarlijke auto's op de weg. Audi, Mercedes, BMW, Chevrolet, Ford, enz. die dodelijke wapens worden in de handen van amper-bevoegde 'boy-racers' die denken dat alleen maar omdat een voertuig 240 km/u kan, ze daadwerkelijk op die snelheid moeten rijden. Dit zijn de chauffeurs die geen begrip hebben op de fundamentele regels van de fysica, inclusief de grote paradox van de beweging:' wat gebeurt er als een onstuitbare kracht een onbeweeglijk object ontmoet?' En ook enig begrip van de derde wet van Newton: simpel gezegd, voor elke actie is er een gelijke en tegenovergestelde reactie. Zoals Newton zo treffend zei, "Ik kan de beweging van de hemellichamen berekenen maar niet de waanzin van mensen." Dus wat gebeurt er als een zeer snelle auto een sponsachtig voetganger raakt met 200km/u? De voetganger komt om, terwijl de inzittenden van de auto er aardig goed van af komen omdat (a) ze hebben airbags en ​​(b) ze hebben een kreukelzone. Nu vertellen de toezichthouders in de VS en Europa ons dat, omdat de klassieke Land Rover (de Defender in zijn huidige vorm) geen airbags en g​​een kreukelzone heeft (Laro eigenaren hielden lang de overtuiging dat de auto vóór hen hun kreukelzone is) ze op de een of andere manier onveilig zijn. Kom op mensen, je kan alleen maar onveilig zijn als je daadwerkelijk snel kan gaan! En dan de emissies. De Europese emissie-regels worden berekend op uitstoot per kilometer per kilogram. De klassieke Land Rover, zoals we allemaal weten, heeft de aerodynamica van een baksteen, dus het maakt niet uit wat voor soort milieuvriendelijke motor je erin stopt, het heeft geen kans om aan hun normen te voldoen. Meer onzin? Voor 67 jaar zijn veel van de Land Rover onderdelen exact hetzelfde gebleven. Bijvoorbeeld deur-scharnieren, koplampen, achterlichten, remlichten en indicator lenzen zijn vrijwel hetzelfde gebleven voor 60 jaar (ter indicatie: een setje achterlampen vervangen op een Jaguar XF kost €450,00, op een Lexus IS € 390,00 - de twee achter lenzen voor mijn Land Rover kosten € 7,00 elk nieuw, ongeveer €2,00 tweedehands.) Zeven jaar geleden schreef ik in deze column dat zo veel van de Land Rover onderdelen uitwisselbaar zijn dat in de 60 jaar productie, heeft een Amerikaanse studie uitgezocht, dat de meest milieuvriendelijke auto's op de planeet Land Rovers zijn, en ... de Jeep Wrangler. Ecologische invloed De 'cradle-to-grave' impact is dermate laag omdat er zo weinig herinvestering is in de productieproces, en het grootste deel van het voertuig kan worden gerecycled - en, in het geval van Land Rover - naar verluidt - rijden drie kwart van de auto's die ooit zijn gebouwd nog steeds op de weg (Toyota eigenaren menen dat de overige 25 procent hun eind bestemming hebben gehaald). Verrassend is dat de meest milieuonvriendelijke voertuig op het onderzoeks-lijst de Toyota Prius was, de hybride auto zo geliefd door Hollywood-sterren en 'groene' politici - bijna 15 keer meer vervuilend voor het milieu dan de twee basic 4X4s. Dit is vanwege de enorme kosten van de nieuwe productielijnen, en het feit dat 'mode' dicteert dat er elk jaar een nieuw model moet komen. Dat betekent vaak een radicale restyling, en betekent meer materiaal kosten in de productie, meer verbruiksgoederen, meer zeldzame metalen en mineralen die worden gemijnd in een of ander afgelegen regenwoud. Ik rijd een Land Rover die werd gebouwd in 1991. Ik denk dat er nog minstens 20 jaar leven in zit. Mijn vorige Land Rover, een serie IIA , werd gebouwd in 1969 en in de vroege jaren '90, toen het tegen de 26 jaar oud was, reden mijn vrouw en ik 65 000 avontuur-gevulde kilometers door Afrika gedurende twee jaar. Ik ben van mening dat, hoewel de productie van de huidige Land Rover Defender in twee jaar tijd zal ophouden, ze nog steeds deel van het (Afrikaanse) landschap zullen zijn in de komende decennia - ook al is het als wiel-loze geraamte die wordt gebruikt als een simpel straat-winkeltje in de oerwouden van de Congo. Omdat oude Land Rovers nooit sterven - ze ruiken gewoon een beetje zo...    (bron:cape times)

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin