Elektrische Defender - testrit

Terrein: Solihull, UKWat we leuk vonden:Schijnbaar onuitputtelijke koppel
Eenvoud van de conversie'Go-anywhere' vermogen van Defender behouden gebleven en verbeterd Niet zozeer:Motor jankt als een vermoeide drie-jarige kindKleine actieradiusMeer een concept dan productie realiteit Defender EV is een merkwaardige mix van 21e eeuw aandrijflijn technologie in een midden 20e eeuwse ontwerp. Het lijkt op het eerste gezicht op een ​​project dat Land Rover ondernam voordat iemand een reden had, of excuus bedacht om het te doen. Vervolgens had iemand het lumineuze idee dat dit een briljante voertuig is om natuurfotografen dicht bij de actie te krijgen. Geen diesel gekletter, dus... 

En terwijl de gozers in Solihull schuldig kunnen zijn van die typisch BMC / British Leyland tactiek - namelijk het vinden van een oplossing vóór het stellen van de vraag - is de Defender EV bijna gerechtvaardigd alleen al op de kracht van haar off-road-capaciteiten (niet zo zeer zijn comfort en raffinement). Hoewel het stil en rustig is aan de buitenkant, is het gebrek aan geluidsisolerende eigenschappen eveneens merkbaar in de EV. Er is een hoop gejank van de aandrijflijn dat een gesprek in de cabine moeilijk maakt. Het is veel meer aanwezig wanneer het voertuig in lage gearing voort ploetert door de moerassen en vennen van de 'Solihull Proving Ground' - er is namelijk geen concurrerende lawaai van de wind of weg. Maar de Defender EV compenseert haar 'elektrisch gejank' door zich buitengewoon bekwaam op diepe sporen en door modderige moerassen en waterpartijen te begeven die gewoon onbegaanbaar zouden zijn. De Defender EV houdt tevens traditie met verschrikkelijke ergonomie maar je kunt prima navigeren door zware terrein door het duidelijk kunnen zien van obstakels en valkuilen vanaf de bestuurdersstoel - dit compenseert de klachten over beenruimte of de belachelijke plaatsing van schakelapparatuur enz. Verwarming wordt verzorgd door een Webasto diesel-gestookte verwarmingsinstallatie. Maar geen instructies over de airconditioning - voor degenen die liever hun Defender EV naar de vlaktes van de Serengeti nemen dan naar de top van Ben Lomond. Dat deze specifieke Defender diep water aan kan (hoewel niet helemaal over de motorkap), en door dik verraderlijke modder aan de ene kant, met de wielen aan de andere kant tegen een hoge oever, zegt al genoeg over de tractie van het voertuig en de stabiliteit, ongeacht hoe het aandrijfkracht wordt geleverd. Er is echter weinig twijfel dat de 70kW/330Nm elektromotor - in een verzegelde eenheid met de 300-volt lithium-ion batterij onder de motorkap - voldoende koppel levert voor dergelijke zware off-road gebruik. In feite, omdat de motor en de accu-eenheid zeer goed zijn afgedicht (er is een kleine oplaadpunt dat wordt afgesloten met een afneembare kapje, gelegen nabij het slot van de motorkap) kan deze Defender denkbeeldig plekken kunnen bereiken dat voor een conventioneel model lastig wordt. En er is nooit enige zorg over het 'verdrinken' een Defender EV. Ja, je kunt vastzitten in veengrond, maar je zult nooit 'waterslag' mee maken zoals een dieselmotor die het water heeft 'geslikt'. De Defender EV heeft een bereik van 80-mijl (129km) en wordt relatief gemakkelijk s'nachts opgeladen. Terwijl het bereik niet schitterend is, zelfs voor de normen van een elektrisch voertuig, is het op zijn minst waarschijnlijk voldoende om je heen en terug op safari te krijgen in het wild. 

De tussenbak werkt net als het conventionele model en de versnellingshendel is een hefboom dat gewoon de elektromotor in de tegenovergestelde richting laat draaien wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Omdat het niet een of andere lange pook is kan het snel worden verschoven van Drive naar Reverse en omgekeerd, voor het geval je het voertuig uit een moeras moet manoeuvreren. Hoewel, eerlijk gezegd, wie kan realistisch een obstakel verzinnen dat de Defender EV zou kunnen stoppen? De motor geeft genoeg koppel voor heuvels en zelfs op de standaard Continental banden was tractie geen probleem. Toegegeven, de Solihull testbaan is niet de echte wereld - ondanks de inspanningen van de ontwerpers om een stoere off-road omgevingen te emuleren. Maar we zouden heel graag de Defender EV een keer in de Australische outback zien. Het is moeilijk om het vermoeden te onderdrukken dat de elektrische Rover zeer, zeer goed zijn mannetje kan staan - waar dan ook. (bron: motoring.com.au)

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin