JLR succes voor Tata - Jaguar aan zet

Vijf jaar geleden betaalde Tata Motors 1,3 miljard pond aan Ford voor Jaguar Land Rover - een 'luxe' auto groep die zoveel voor haar eigenaren heeft beloofd maar zo weinig opleverde. Op dat moment werd Ratan Tata verteld - als voorzitter van een Indiase groep met kleine auto's en vrachtwagens, alsmede Tetleys (thee) en staalproducent Corus als onderdeel van haar eerdere overname uitstapjes naar Groot-Brittannië - dat hij nooit kon slagen waar Ford, BMW en anderen waren gefaald om van JLR een productief en winstgevend bedrijf te maken. Maar de Indiase gaf de sceptici juist ongelijk en op spectaculaire wijze. Met een ontspannen, maar avontuurlijke manier van zaken doen, aantreklijke producten en met een beetje geluk is JLR veranderd in het 'koopje' van het decennium. De omzet stijgt met 100.000 auto's tot bijna 360.000 - 80proccent naar het buitenland - dankzij indrukwekkende prestaties van Land Rover.  Jaguar omzet daalde 12.000 tot bijna 54.000 vorig jaar, maar laat een duidelijk herstel zien na de lancering van nieuwe modellen. De internationale aantrekkingskracht van het Land Rover gamma is toegenomen met ruim 107.000 naar 303.000 eenheden. JLR is heeft geen financiering van buiten af nodig sinds Tata het stuur overnam. De rode inkt is verdwenen uit de boeken met de winst vóór belasting van vorig jaar bijna £ 1,7 miljard van inkomsten in de buurt van £ 16 miljard. Rond 9000 banen zijn gecreëerd in de drie Britse fabrieken, waaronder 1700 onlangs aangekondigd. Nog eens 24.000 banen kunnen daaraan worden toegevoegd door toeleveranciers die nu meegenieten van de vruchten van het succes van JLR.Voor de puristen misschien een tikkeltje controversieel voor deze zeer 'Britse' merk, is een joint venture met Chery Automobile dat ervoor zorgt dat JLR voertuigen assembleerd in China - de belangrijkste markt van de groep. Saoedi-Arabië is de volgende op de overzeese lijst terwijl JLR bijna £ 2.75miljard investeert in groeps-onderzoek en nieuwe producten. De omvang en de snelheid van verandering sinds de komst van de nieuwe eigenaren is een van de belangrijkste factoren achter de uitbundige prestaties van de Britse auto-industrie in moeilijke markten. De helft van de 500.000 eenheid toename in productie van auto's in de afgelopen vier jaar is te danken aan JLR 's grotere bijdrage. Ook zijn er andere 'neveneffecten'. De West Midlands, ooit de kern van de Britse auto-industrie, profiteert van wat er lokaal wordt genoemd als de 'JLR effect'. 'Vertrouwen groeit van leveranciers tot aan de regionale grass roots waar Jaguar onderdeel is van het autorijdend erfgoed. JLR heeft een effect op de regio gehad, maar het is niet alleen lokaal, het is nationaal," zegt auto -industrie -expert en JLR watcher Professor David Bailey van de Universiteit van Coventry. Maar de 'verjonging' onder de heer Tata is nog maar in een vroege stadium en er blijft uiteraard de vraag of de nieuwe eigenaren en de huidige generatie JLR ingenieurs - meer dan 7.000 van hen - de grote sprong kunnen maken naar de schaal en omvang van BMW, Mercedes en Audi.  Tata liep bijna weg van de onderhandelings tafel nadat de Labour-regering strenge en moeilijke voorwaarden stelde voor financiële hulp bij de overname toen dit samenviel met de economische neergang, maar is nu de vruchten ervan aan het plukken. "Ford investeerde zeer zwaar, omdat ze in de top van de markt wilden meedoen," zei Prof Bailey. "Ze kregen het voor een lange periode niet voor elkaar, maar tegen het einde zijn ze erin geslaagd in termen van de herpositionering JLR als een belangrijke speler. Ze hadden een geweldig productlijn op stapel maar het geldkraantje was niet meer gewillig. Tata kocht JLR aardig goedkoop van Ford, maar eerlijk is eerlijk, ze hebben zeer veel geïnvesteerd in nieuwe modellen en onderzoek tijdens de recessie." Een tekort aan geschoolde werknemers dreigt het tempo van de ontwikkeling te vertragen alsook relaties met leveranciers die net zo angstig zijn om te mee te groeien met hun grootste klant. In de afgelopen drie jaar heeft JLR bijna 1000 afgestudeerden gerekruteerd en is begonnen aan een uitgebreid programma onder 250.000 jongeren om hen te meer serieus te laten nadenken over techniek als een carrière. Er zijn dure strategische kwesties met betrekking tot producten , technologie en grootte . " Ze moeten zeer snel verdubbelen in omvang in de komende jaren met behoud van kwaliteit en de kosten laag houden," zei Prof Bailey. Een groot deel van de komende investeringen zal waarschijnlijk meer overzeese assemblage zijn. JLR heeft momenteel drie assemblagefabrieken in Groot-Brittannië - Solihull ( 3.500 medewerkers ) en Halewood ( 2500 ) bouwen Land Rovers, en Castle Bromwich ( 1100 ) is de huis van Jaguar. De ontwikkeling van een nieuwe motor fabriek in Wolverhampton (1400 medewerkers) kost £ 500 miljoen maar zal de afhankelijkheid van Ford voor motoren verminderen. Het risico ligt daarbij in het uitbreiden van nog een voertuig assemblagefabriek zonder een aanzienlijke aanvulling op het gebied van vakkkundige arbeiders. Verhoogde efficiëntie en productiviteit biedt wel ruimte op een moment dat de Land Rover fabrieken volgas draaien om aan de vraag te voldoen. Solihull is het afgelopen jaar bezig met een drie ploegen, 24 uur productiecyclus aan het aanvraag te voldoen. De Jaguar gamma blijft echter achter bij de concurrentie en is een prioriteit voor de invoering van - wat Dr Ralf Speth, JLR chief executive, omschrijft als de "nieuwe aluminium monocoque architectuur." Een middelgrote sportwagen volgend jaar zal de eerste nieuwe Jaguar zijn van de £ 1,5 miljard 'new aluminium-product-programme' in Solihull. Er is meer... Bob Joyce, JLR groeps-techniek directeur, vertelde een conferentie - georganiseerd door Engineer Magazine - eerder dit jaar over hoe ontwerpers de auto veranderen in een "uiterst geavanceerde internet -apparaat." Jaguar heeft meer dan een decennium genomen om aan de startlijn te komen. Al jaren is een combinatie van blunders, en een bijna permanente tekort aan financiële middelen, oorzaak geweest van het falen van de ontwerpers en ingenieurs om de macht van de 'kat' te vertalen naar de openbare weg. Nu zijn Jaguar en Land Rover de enige overlevenden van een reeks pogingen om een 'sterke' Britse auto-industrie te creëren om te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Ze behoorden tot de bijna 15 Britse merken die door de Industrial Reorganisation Corporation samen gebundeld werden om British Leyland Motor Corporation te vormen in 1968. Austin , Morris , Wolseley , Riley , Leyland , Standard , Triumph en MG werden samengesmolten met een financiële stimulans van de regering. Het groote-volume aanpak was niet geschikt voor de specialistische activiteiten van Jaguar, terwijl Land Rover - de zogemaande 'Jeep copycat' - reeds goed was ingeburgerd in de exportmarkten, zodat ze een aparte eenheid vormden binnen BLMC. Spanningen en jaloezie tussen managers, trotse ingenieurs en werk-krachten leidde tot meer scheiding dan integratie en verzwakte het algehele management. Het is een veel voorkomende klacht in die tijd dat er meer tijd werd besteed aan staken dan op de productielijnen. Geoffrey Robinson, nu Labour MP voor Coventry NW en voormalig minister van financieën en een van de IRC automobielindustrie reorganisatie team was twee jaar lang hoofd van Jaguar tussen 1973-1975 alvorens oneenigheid over de reorganisatieplannen. Hij was ongelukkig met de manier waarop Sir Michael Edwardes, toenmalig BLMC voorzitter het bedrijf voerde en maakte zijn mening kenbaar. Hij was een van de twee Robinsons die toen prominent waren in BLMC. De andere was militante vakbondsleider Derek 'Red Robbo' Robinson, ontslagen door Sir Michael voor naar verluidt het veroorzaken van arbeidsonrust, en sterk verdedigd door Geoffrey Robinson. Tegen 1975 was BLMC failliet en de regering kreeg de brokken, compleet met een verkorte naam: British Leyland. Jaguar was een zorgelijke financiële verlies voor zijn nieuwe 'ouder' en toen Sir John Egan werd benoemd tot voorzitter in 1980 werd hij verteld, op niet mis te verstane wijze, dat hij deuren moest sluiten als hij de zaak niet winstgevend kon maken. Op dat moment verloor Jaguar £ 50m per jaar, en de 9.200 werknemers bouwden slechts 14.000 auto's per jaar. (ku je het voorstellen?) Sir John, eentje uit de 'marketing' in plaats van een auto man, gebruikte zijn talent als verkoper om het bedrijf overeind te houden, maar gaf later toe dat het kantje boord was. Ford, op zoek naar een plaats in de Premier League auto kwam binnen wandelen. Een bod van £ 1,6 miljard gaf Ford de bestuurdersstoel en direct na het nemen van een kijkje op Jaguar 's verouderde productielijn, beschuldigde Ford Sir John van de verkoop van een bedrijf ter waarde van slechts £ 300m in termen activa en hadden ze te veel betaald! Sir John 's reactie is kleurrijk opgenomen door Ray Hutton in zijn nieuwe boek over de Tata deal 'Jewels in the Crown' : "Als je naar een chique restaurant ga dan ga je voor de biefstuk én het gesis. U heeft £ 300m betaald voor de biefstuk en £ 1,3 miljard voor het gesis." Ondertussen werd Land Rover door de regering verkocht aan BAeSystems samen met de rest van BL voor een 'lachertje': £ 150m. BAe-groep verkocht het Land Rover gedeelte aan BMW voor een 'kleine' £ 800m . De Duitse gigant stoeide tevergeefs om de Britse productie-mentaliteit de baas te zijn en verloor £2m per dag op de aankoop ervan alvorens de verkoop van het meerendeel van het bedrijf - de Mini bleef onder Duits eigendom - aan een gretige Ford voor £ 1.85bn in 2000. De Land Rover was de laatste puzzel-stukje in het Ford Premier Automotive Group, dat Aston Martin bezat evenals Lincoln, Volvo en Jaguar. Ford had plannen om Jaguar om te zetten in een 200.000 per jaar productie-eenheid, maar al snel liep een imagoprobleem op door de integratie van productie platforms en het zien van de Jaguar X als Jaguar 'Mondeo'. Tata heeft diep in de Jaguar historie gedoken en wil waarde, prestige en winst toevoegen. Tot nu toe geeft een snelle berekening, vanaf de achterkant van een envelop door analisten, een suggestie dat Tata heeft nu een 'biefstuk en gesis' waarde heeft van $ 16 miljard. Goed geinvesteerd?

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin