Ladies Day 2016: modderige voeten en wielen

tekst: Floor ten Brink, foto's: Paul van der Zwan en Floor ten BrinkZet twee Land Rovers bij elkaar en de motorkap gaat open. Dat is zo als er mannen bij zijn, maar ladies doen dat kennelijk ook. Direct bij aankomst op de parkeerplaats van het Experience Island in Loon op Zand ging er een motorkap open en olie werd via een trechter in de daarvoor bestemde reservoirs gegoten: “We hebben instructie van de mannen gehad wat we waarin moesten gieten en we moesten het doen zodra we er waren.” Beide ladies hadden handschoentjes aan, want “we hebben geen zin in vieze handen.” Het blijven natuurlijk wel ladies…

Rondje rijdenDe groep en de dag waren in tweeën gedeeld: de ene helft van de groep ging ’s ochtends een route rijden en ’s middags over het terrein en twee proeven rijden en de andere helft van de groep deed dat in de omgekeerde volgorde.De route was weer met de bekende polletje-pijltjesmethode aangegeven, af en toe aangevuld met vragen als ‘Welk hotel staat aan je linkerhand?’ Hoeveel ladies weten het verschil tussen links en rechts? Dat aantal is op een hand (links of rechts, maakt niet uit) te tellen. Maar de meeste ladies hadden de vragen wel goed beantwoord. De route was uitgezet door de all-roadcommissie, dus de route ging ook over onverharde wegen. Hoe verder in de route, hoe modderig de wegen. Leuk!

Terrein- en proeven rijdenAls een treintje reden de ladies achter elkaar aan rond het Blauwe meer en over de hoge brug naar de proeven. Een aantal heren en een lady van de trialcommissie hadden twee proeven uitgezet. Een proef was prima te doen. Wel veel sturen en heuveltje op, heuveltje af, maar alle ladies konden de proef rijden. Maar de andere proef… al snel na het begin zat een heel diepe kuil, gevuld met modder. Alle ladies die heel moedig de kuil inreden, moesten er door trialmannen uit worden gesleept. Uiteindelijk is de kuil uit de proef gehaald en is de proef aangepast. Dan hadden de mannen minder werk (en was het voor de ladies ook leuker).

Ladies versus mannenDat de ladies niet onderdoen voor (misschien zelfs beter zijn dan?) de mannen bleek de hele dag. Er is niets stukgegaan, alle ladies en auto’s zijn netjes teruggekomen, er is veel gelachen en er waren zelfs ladies die de vragen over Land Rovers goed konden beantwoorden. Ladies weten ook dat het stuur in de eerste Land Rover in het midden zat, dat de Land Rover in 1948 tijdens een autoshow in de RAI voor het eerst aan het publiek werd getoond en dat de laatste Defender die gemaakt is groen is. Hoeveel mannen weten dat?

 Sabine en Wendy Cools hadden de meeste vragen goed en zij kregen een ‘tas met leuke spulletjes’ en natuurlijk de eeuwige roem.

Of het aan mannen of aan ladies ligt weten we niet, maar er gingen vandaag beduidend minder motorkappen open dan op een gemiddelde (mannen)dag…Mannen en ladies van de allroad- en de trialcommissie: dank voor de leuke en gezellig dag en het prachtige weer. 

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin