Nieuw Defender volledig aluminium?

De nieuwe-generatie Defender, die waarschijlijk in 2015 geïntroduceerd zal worden, zal (een deel van z'n charme verliezen) doordat hij veiliger, efficiënter en makkelijker om te rijden zal zijn én mogelijk ook een stuk lichter zijn dankzij een geavanceerde nieuw aluminium platform.Toch zal de volgende interpretatie van de iconische Britse off-roader zó onderscheidend zijn dat het bedrijf geen concept-versie zal laten zien uit angst dat het zal worden gekopieerd, aldus Land Rover Design Director en bestuurslid Gerry McGovern. 

"Ik zou wel erg bezorgd zijn om met een concept over de brug te komen omdat het zó goed is, dat iedereen het wil kopiëren," vertelde McGovern bij de New York Motor Show, waar de nieuwe Range Rover Sport zijn wereld debuut maakte. McGovern zei dat de nieuwe Defender gelanceert zou worden met "misschien een of twee" varianten alvorens te worden uitgebreid, maar benadrukte dat het productiemodel niet zou lijken op de DC100 concepten. "Wij zijn nu een stuk verder met de opvolger dan de DC100, en ik denk dat we nu een concept hebben dat nog relevanter en nog meer wenselijk is. En zelfs de traditionalisten zullen ervan houden. Dit ontwerp, kan ik u verzekeren, zal ongelooflijk onderscheidend zijn. U zult kijken en zeggen: 'Dat is een Defender' en met niets anders te vergelijken. Een absolute topper." McGovern gaf aan dat de platform van de nieuwe Defender zo goed als vast staat, dat zo goed als betekent dat het gebruik zal maken van dezelfde nieuwe aluminium-gebaseerde lichtgewicht architectuur (PLA) dat ten grondslag ligt aan de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport. "Ja, dat (aluminium architectuur) zou heel goed zijn voor de (2015) Defender. Het is een materiaal dat ideaal is voor ons" zei hij. "Aluminium is iets waar we goed in zijn en we beginnen het veel vaker toe te passen. Het biedt enorme besparingen in termen van gewicht. " Door af te stappen van de huidige stalen ladder chassis en het aanbrengen van meer efficiënte nieuwe motoren, zal Land Rover's volgende Defender toegang krijgen tot meerdere internationale markten, waaronder Noord-Amerika, waar het huidige model niet aan de veiligheid en emissies wetgeving voldoet.  De overstap naar aluminium zal aanzienlijke gewichtsbesparingen met zich mee brengen. De nieuwste Range Rover bespaart meer dan 400kg en samen met zuiniger motoren, betekenen lagere brandstofverbruik en emissies. McGovern gaf aan dat dezelfde aanpak zou gelden voor de volgende Defender, zeggende: "onze motoren kunnen kleiner". Tot nu toe was de overweging voor Land Rover om een minder geavanceerde onderbouwing te gebruiken om de prijs laag te houden. Dit zal nodig zijn om haar doelstelling van 200.000 wereldwijde jaarlijkse omzet realiseren in de komende twee decennia - vergeleken met de 15.000 stuks die momenteel op jaar basis verkocht worden. Ondanks het omschrijven van de filosofie achter het voertuig als "premium-duurzaamheid", ziet de uitgesproken Land Rover ontwerp opperhoofd de nieuwe Defender niet als een dure auto ondanks gebruik van aluminium. "Het draait allemaal om hoe efficiënt je het ontwerpt," zei hij van de lichtgewicht architectuur. "Als we een 'X' bedrag miljoenen gaan investeren - honderden miljoenen - op een nieuw platform dan is 15.000 natuurlijk niet voldoende. Het zal uiteraard nodig zijn om in grotere aantallen te verkopen." De voorzitter van de Land Rover moederbedrijf Tata Motors heeft al bevestigd dat de Defender in India zal worden gebouwd. Dit zal helpen om kosten laag te houden. De nieuwe reeks wordt verwacht op korte wielbasis, lange wielbasis, bestelwagen, stationwagon en pick-onder. (bron: motoring.com.au)

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin