Pole of Cold bereidt zich voor...

Zes weken voor vertrek zijn de laatste voorbereidingen in volle gang voor de 'Pole of Cold' expeditie, ondersteund door Land Rover en The Royal Geographical Society (met IBG). De expeditie is bedoeld om de sociale, culturele en lichamelijke gevolgen van het leven in de meest extreme klimaten in de winter te onderzoeken. Het team zal gemeenschappen bezoeken langs de route en vastleggen hoe ze zich hebben aangepast aan het leven in temperaturen (ver) onder nul.

 Gesponsord in samenwerking met de Royal Geographical Society en het Instituut van Britse Geografen, bestaat de Land Rover Bursary uit maximaal £ 30.000 voor de financiering van een reis en een Defender te leen. De Land Rover Defender 110 is onder andere aangepast met opgewaardeerde ophanging, bodemplaat en aandrijflijn bescherming, aparte verwarmingsinstallatie voor de motor en de inzittenden, een lange afstand brandstoftank en plaats voor extra uitrusting en bagage. Het drietal ondergaat nu hun opleiding, waaronder tijd doorbrengen met de Land Rover Defender 110 in de Climatic Development Suite op de Jaguar Land Rover fabriek in Gaydon, Warwickshire. De Climatic Development Suite is een integraal onderdeel van de ontwikkeling van alle Jaguar Land Rover producten, met de mogelijkheid om van 55 graden tot -60 graden Celsius te gaan.

 Het team reisde ook naar de bergketens van Skjalbreidurr in IJsland voor een kennismaking met de Land Rover Defender 's bekende all-terrain capaciteiten en de rijtechnieken die nodig zijn voor de gladde wegen, ijzige sporen, ruwe wegen en uitdagende omstandigheden die ze zullen tegenkomen op hun weg naar Siberië. Het was ook een kans voor hen om te ontdekken hoe ze allemaal zullen omgaan met de temperaturen onder nul door om te kamperen op de Langjökull gletsjer. Het team - onder leiding van ervaren Britse avonturier Felicity Aston - is de zesde om ontvangst te mogen nemen van de jaarlijkse Land Rover Beurs. De groep zal een rit van 30.000 km ondernemen door buitengewoon vijandige omstandigheden naar Oymyakon - ofwel de 'Pole of Cold'. Omstandigheden op Oymyakon zullen extreem zijn, met temperaturen regelmatig rond -20°C en soms zo laag als -50°C. De regio verdiende zijn titel als de " Pool van Cold ' toen -67,7°C werd gemeten in februari 1933. 

 "We hebben gelukkig de luxe van tijd om ons voor te bereiden op de reis en tot nu toe gaat alles goed," verklaarde Felicity. "We hebben een aantal spannende contacten langs onze route en mijn onderzoek over de bestemmingen langs de weg maakt me alleen meer enthousiast om aan de slag te gaan!" Felicity gelooft dat de grootste uitdaging voor de 14-weekse expeditie het tempo zal zijn. "De 'Koude Pool' is ons uiteindelijke bestemming en dus een groot moment als we aankomen, maar ik verheug me op zo veel van wat we hebben gepland langs de weg. Zoals zo vaak het geval is, zijn de onverwachte ontmoetingen heuglijk." Uitgangspunt van de expeditie zal zijn het verkennen van de sociale, culturele en lichamelijke gevolgen van de winter op gemeenschappen. Het team zal de extreme weersomstandigheden volgen door middel van wetenschappelijke alsook creatieve middelen, het documenteren van de fysieke, menselijke en culturele geografie. Via de kanalen van de Royal Geographical Society, zullen scholen en onderwijsinstellingen in staat zijn om de expeditie te gebruiken als onderdeel van het onderwerp aardrijkskunde op het gebied van Rusland en koude omgevingen. 

 Met Felicity als teammanager, bestaat de groep uit Manu Palomeque, een fotograaf en filmmaker, die de creatieve output zal cöordineren tijdens de reis, en Gisli Jonsson, een zeer ervaren koud-weer ingenieur, monteur en winter-rijden instructeur. "We zijn als een team naar IJsland gegaan om opleiding te doen, maar de volgende grote mijlpaal voor vertrek is het in ontvangst nemen van de expeditie-voertuig van de Land Rover assemblagelijn in Solihull. We kunnen niet wachten om onze vierde teamlid te ontmoeten!" De 14 -weekse reis begint bij de Royal Geographical Society (IBG) in Londen op 20 november 2013. Het team zal de VK verlaten via Harwich met een veerboot naar Esbjerg in Denemarken en vervolgens naar Oslo, Noorwegen. De geplande route loopt door Finland naar St. Petersburg, alvorens verder naar het oosten door Rusland naar Jekaterinenburg en over de Trans-Siberische Highway. Na het Baikalmeer, zal de Defender de beruchte 'Road of Bones' aanpakken naar Oymyakon. De terugreis traceert een route verder naar het zuiden met het oversteken van de grens met Kazachstan voordat we terug naar Rusland, Finland, Noorwegen, Denemarken en uiteindelijk terug naar Harwich en Londen op 1 maart 2014.

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin