Preview: Range Rover Sport in Nederland

Vandaag (9 September) zijn we te gast bij Jager Auto in Purmerend om de nieuwe Range Rover Sport aan de tand te voelen.

Range Rover Sport SDV6 Autobiography Dynamic. Een aardig lange omschrijving voor een auto zou je kunnen zeggen, maar een passende opsomming. Eigenlijk hoef je er niet veel meer aan toe te voegen: Autobiography betekent dat we het hier over het meest luxe model hebben en Dynamic omschrijft treffend de rijgedrag en uitstraling van deze auto. En wat voor 'n auto! 

Voor veel clubleden zal een Defender mogelijk gezien worden als ultieme expressie van wat een Land Rover hoort te zijn - de evolutie van de Series 1 dat meer dan vijftig jaar geleden het begin van het merk signaleerde. De eerste Range Rover betekende daarna een nieuwe markt voor Land Rover: luxer, verfijnder maar toch minstens zo goed offroad. Een perfecte mix van capaciteiten, luxe versus terrein-vaardigheid. Het bewijs dat je allebei samen kon voegen in één pakket. De nieuwe Range Rover is inmiddels wel bekend en nu maken we kennis met de Range Rover Sport – nét even anders...Eerste indruk:Uiterlijk

Dat het vorige model een totaal andere uitstraling had dan het vorige Range Rover 'Vogue' was mede dankzij een afgeleid van de Discovery. Hierdoor voelde, en oogde, het kleiner en compacter en daarbij 'sportiever'. De nieuwe Sport deelt een aanzienlijk aantal onderdelen met de Range Rover maar heeft iets meer 'dynamiek', om het maar zo te noemen. Het blijft een kwestie van smaak, in mijn opinie, over welk model je mooier vindt. Als je ze naast elkaar ziet staan dan 'voelt' de Range Rover net iets groter aan, net iets meer imposant en aanwezig. Maar de Sport heeft net iets meer 'styling', is minder 'lang van postuur', iets compacter van uiterlijk. Het daklijn heeft een vleugje Evoque, alsook het delen van een paar styling ideeën van het kleinere broertje en een agressievere houding dan het ´grotere´ model, vooraal in het ´Chile Red´ carrosserie kleur. De velgen passen perfect in het geheel en is het een van de weinige autos waaraan je eigenlijk niets wil aanpassen. Het is gewoon ´perfect´ zo (ongeacht welke velgen je ´standaard´ uitzoekt) en daardoor denk ik persoonlijk dat ze erin geslaagd zijn en verdient deze auto een 'Sport' plaatje op het achterklep.Interieur

Als je zo uit een oudere Defender stapt en plaats neemt achter het stuur wordt je (bijna) letterlijk naar een andere wereld getransporteerd. In het interieur wordt rubber, plastic en metaal verruild voor leer: op de stoelen, het stuurwiel, de (hele) dashboard en het hemelbekleding is bedekt met Alcantara. De twee poken verdwijnen en in de plaats komt een ´Commandshift´ pook en draaiknop voor de Terrain Response. De primitieve dashboard, met uiteraard als belangrijkste wijzerplaten koeling en brandstof, maakt plaats voor een multifuntionele touchscreen in het middenconsole en elektronische instrumenten vóór de bestuurder. De stuurwiel krijgt nu meerdere knopjes en functies mee.

De klepjes voorop, voor luchtvoorziening op een Defender, zijn al lang verleden tijd; in de Sport kun je je eigen 'micro'climaat instellen, afzonderlijk van je bijrijder (alsook degene die achterin vertoeft met aparte bediening links en rechts). Maar, waarom zou je een Defender vergelijken met een Range Rover? Nou, in Nederland betreden wij een unieke positie (in de wereld waarschijnlijk) doordat je hetzelfde bedrag neer moet tellen voor een nieuwe 110 op geel kenteken als voor een Range Rover, dankzij de bekende BPM. In de Sport is direct te zien waarvoor je betaald. Al met al waan je je hier in ultieme luxe. Niet alleen vergeleken met een 'oer' Land Rover, maar dit is aan de top van wat je kunt verwachten in een auto. De afwerking en gebruik van materialen is indrukwekkend. Ruimte is ook een woord die je eraan toe kan voegen. Dat het vorige model meer 'knus' aanvoelde dan zijn grotere broertje is nu verleden tijd. Achterin merk je dit het meest, maar voorin kun je je benen rustig (elektrisch) strekken als je zes voet of langer bent. Even met de radio bediening spelend tovert een geluid met zowel een aantal decibels als zuivere kwaliteit waar menig concertzaal (of ge'pimpte' auto) jaloers op kan zijn. Het geheel ademt kwaliteit uit, maar daarnaast ook rust, stilte en een 'eigen' charme. Die rust wordt wellicht verstoord door op het START knop te drukken...Rijden

Of toch niet? De motor loopt maar we horen amper iets. Een indicatie dat wij de aanzienlijke kracht en koppel mogen aanspreken is eerder zichtbaar doordat het dashboard oplicht en daarbij het middenconsole die we kunnen gebruiken voor radio, navigatie en instellingen voor de auto. Het is een V6 diesel maar je merkt het niet. Een doffe geroffel klinkt vaag in het achtergrond, maar het is amper bijzaak. Allerminst aanwezig maar gerustellend 'gereed' indien nodig. Stoelen en stuur verstellen gebeurd elektrisch (alsook stoel-verwarming en -koeling).Voet op het rempedaal en pook naar achteren in de 'D' stand. Trap op het gas en.... Wauw! Als je niet gewend bent om ruim 290 pk en 600 nm koppel ter beschikking te hebben, pas dan vooral op als je in deze auto stapt voor een testrit. De auto 'springt' vooruit en de versnelling is meedogenloos. Vermogen ten overvloede. Hou het gaspedaal ingedrukt en het voortstuwende kracht drukt je terug in je stoel en de automaat schakelt naadloos door. Moeiteloos is het woord dat dit het beste zou kunnen omschrijven. Voor je het weet sta je al bij een stoplicht met je handen klem aan het stuur en een blik van verbazing dat al snel veranderd in een glimlach. Dit is meer vermogen dan je ooit nodig zal hebben - dat iemand een 5 liter V8 wil bestellen zal waarschijnlijk liggen aan hoe dicht ze bij de Duitse grens wonen...

Alhoewel... volgens Victoria is dit de 'makkelijkste' auto ooit waarachter ze aan het stuur heb mogen zitten. Het woord dat dit het meest treffend omschrijft is 'control', oftewel beheersing. Absoluut niet intimiderend. De auto doet precies wat je wil en luisterd ontzettend nauwkeurig naar je handelingen. Als je met je linker voorwiel op een klein steentje wil stoppen, of het vermogen wil gebruiken om in te halen en daarna hard remmend voor een rode licht (met behulp van de 'rode' Brembo remklauwen) en dan vervolgens rustig achter een trekker aan rijdend - geen enkel punt, in feite doet de auto overkomen alsof je een betere bestuurder bent dan je zelf denkt te zijn.Inparkeren is geen uitdaging meer met vijf camera's om aan te spreken (vooral achteruit rijden is zeer makkelijk en er is zelfs een systeem voor file-parkeren). Deze zijn waarschijnlijk ook goud waard in het terrein alsmede een 'doorwadings-diepte' sensor (optioneel). Druk de knop in van het Terrain Response, om het 'Auto' modus in te stellen, en je merkt dat de luchtvering de hoogte zelf aanpast alsook de aandrijving. Toch blijft het leuk om deze zelf in te stellen, en te zien hoe de randen van klokjes rood oplichten bij het instellen van 'Dynamic'. Daarnaast moet je toch de vraag stellen: zou je hiermee het terrein in willen gaan? Om een boot uit het water te halen, of een paardentrailer diep het veld in te slepen zal gesneden koek zijn, de uitdaging zal liggen, naar alle waarschijnlijkheid, in het meehelpen van anderen die vastzitten, en de 3,5 tons trekhaak zal dan goed van pas komen.Kortom, het gevoel van kalmte en rust achter het stuur geeft allerminst aanleiding tot het zelf ingrijpen in de instellingen en je merkt dat de auto, in principe, veel meer aan kan dan dat je zelf zou durven!

TechniekOnze korte rijimpressie omvatte uiteraard een uitleg over de uitgebreide technologie dat geïntegreerd is in de nieuwe Range Rover modellen. Veel daarvan is al geïntroduceerd met de Evoque en Range Rover. Om het in levende lijve te kunnen bekijken en ervaren laat een behoorlijke indruk achter. Voor mij zijn er drie punten die indruk achterlaten: de styling, luxe en uitstraling. Sportief en krachtig qua uiterlijk; luxe qua materialen en afwerking maar ook 'het gevoel'; en een uitstraling van vermogen, capaciteit en onstuitbaarheid. Overheersend is het idee in je achterhoofd dat deze auto véél meer kan dan jij zelf. Van de technologieën zoals Terrain Response 2, acht-traps automaat, elektronisch gestuurde luchtvering en Adaptive Dynamics tot adaptieve cruise control, Park Assist, camera's rondom, Dual View scherm en een behoorlijke audiosysteem blijft het meest indrukwekkende het feit dat het carrosserie nu een monocoque is, zonder chassis (deze kale carrosserie is zo licht dat je het zelf aan één kant op zou kunnen tillen, maar het heeft een stijfheid dat ongeëvenaard is). Dat de auto zo licht is merk je aan het accelereren en hoe moeiteloos je ermee om kan gaan. Je merkt niet eens dat het een auto is van ruim twee ton en het voelt veel kleiner aan van achter het stuur.Conclusie"Zelfs mensen die niet houden van autorijden zullen overstag gaan als ze eenmaal plaats nemen achter het stuur. Een genot om te bedienen en zeer makkelijk om in te rijden;" aldus Victoria. Het uiterlijk is dynamisch, modern en toch zijn er sporen van Range Rover DNA in terug te vinden. De techniek is vooruitstrevend (innovatief en grensverleggend) en de kwaliteit en luxe straalt er vanaf. Om het in één woord te omschrijven is moeilijk: geweldig, fantastisch, weergaloos. OF gewoon: subliem! Het is tegenwoordig bijna vanzelfsprekend wat wij verwachten van een auto qua techniek, snufjes, kwaliteit, rijvaardigheid enzovoort. De Sport zal je verwachtingen fors overschrijden. Forza Land Rover! 

Dank aan Rob, Richard en Bart van Jager Auto Purmerend voor de Preview.Verslag: Marcel Koning | Foto's: Victoria Koning | Terreinfoto: Land Rover 

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin