Range Rover Sport getest door CAR magazine

De eerste kans om in de nieuwe Range Rover Sport te rijden komt eerder dan verwacht. Een maand geleden maakte de auto zijn wereld debuut op de New York Auto Show, en hier zijn we dan in het Verenigd Koninkrijk bij Land Rover's Gaydon testbaan, op zoek naar een prototype met een draaiende motor en open portier aan de bestuurders kant.Terwijl we uiteraard de gebruikelijke bedenkingen hebben over het besturen van een prototype op de eigen testbaan van een fabrikant onder gecontroleerde omstandigheden, stellen twee dingen ons gerust. Ten eerste, als je gepresenteerd wordt met zo'n 'tool-test' prototype (finalisering van productielijn) bij de dealer in een paar maanden tijd, zou je gelijk afrekenen en weg willen rijden - de afwerking van buitenkant en interieur was gewoon perfect. Ten tweede, het karakter van de Range Rover Sport is dermate anders dan die van de Range Rover, dat zelfs een ritje binnen de grenzen van een testbaan onmiddellijk en overvloedig informatief is.

Hoe is de nieuwe Range Rover Sport om te rijden? Dus je klimt achter het stuur, werp een blik op de stoelen dat uit een Italiaanse supercar kunnen komen, en krijg een beeld van een elegante cabine dat gedeeltelijk geïnspireerd is door de Evoque, maar de kwaliteit en materialen heeft van de nieuwe Range Rover, en zelfs een Bentley waardig zijn. Je zit lager dan in de uitgaande Sport, maar nog steeds hoger dan in de directe competitie voor de bekende Land Rover 'command' zitpositie. De buitenkant heeft ook zijn 'hoekige' geruild voor iets gestroomlijnder en eleganter maar het uitzicht naar voren omvat nog steeds de klassieke Range Rover 'castellated' hoeken. Hendel terug naar 'D', acht-traps ZF automatische in de eerste versnelling en de 503bhp, 5,0-liter supercharged V8 komt uit z'n slaapstand dankzij het 'stop-start' systeem. Zelfs bij lage snelheden is de luchtvering merkbaar stijver dan in de Range Rover, je hoort en voelt meer en voel gelijk 'verbonden' met de weg. Deze auto staat op 21-inch velgen: 19" tot 22" zijn beschikbaar. Het is zeker niet hinderlijk of ongemakkelijk op onze korte rit, en met de auto in zijn standaard instelling zijn de ingenieurs er zeker in geslaagd om een' sport-touring SUV 'met lange-afstands comfort als belangrijkste kenmerk te bouwen, tenminste, zo voelde het wél. Hoe zit het met de 'Sport' gedeelte van de Range Rover Sport?

Denk niet dat de Sport, met zijn nieuwe, optionele derde zitrij veels te 'zacht' wordt en 'familie' gericht. Die 'standaard' instelling? Daar is een alternatief voor. Voor de eerste keer, kunt u een 'Dynamic mode' op de roterende Terrain Response-controller op de middenconsole kiezen. Op dezelfde manier dat het systeem andere Land Rovers voor modder, keien en zand optimaliseert, kan je de Range Rover Sport afstemmen voor het snellere werk op de weg. Hiermee verandert het gewicht (gevoel) en reactie snelheid van de elektrische besturingbekrachtiging, de adaptieve demping, 'motor management' en de elektronische achter-differentieel met 'torque-vectoring'. Het verschil is net zo groot en opvallend als de dynamische modus van de nieuwe F-type van zusterbedrijf Jaguar, en daarmee laat de Sport zien hoe totaal anders het is vergeleken met de Range Rover. Het is voor 75% anders qua onderdelen, maar het voelt veel meer dan dat op de weg. Ten eerste het stuurgedrag. Terwijl de grote 'broer' een indrukwekkend scherpe rijgedrag heeft, biedt de Sport een directe reactie, en snijd bochten aan als een auto met tweederde van de massa terwijl het de lichte 'rol' van de grotere, zachtere Range Rover vermijdt, en dat krijg je dan weer terug in ruil voor het steviger rit. Het acceleratievermogen is gewoon woest te noemen: de scherper reactie van de motor en gewillige terugschakelen van de automaat betekent dat bij het vloeren van het gaspedaal je hoofd echt het hoofdsteun zal raken en daar zal blijven. 100 km/u wordt bereikt in een geheel geloofwaardig 5,0 seconden en zelfs bij een top van 220km/u (dat in een opmerkelijk korte afstand wordt bereikt, met een top van 250km/u als optie) voelt de Sport zo onverstoorbaar als een snelle Duitse wagen; uiteraard zeer belangrijk in die markt . Dit is allemaal mede te danken aan de geclaimde 420kg gewichtsbesparing dat de gelijmde en geklonken aluminium carrosserie met zich mee brengt.  Minpuntjes? Aanvankelijk, alleen dat die zetels iets meer zijdelingse steun kunnen gebruiken (maar dat is alleen omdat je nu een serie bochten veel sneller wil (en kan) nemen en ook dat het geluid van de motor binnenin rijker en luider zou kunnen zijn. Ik dacht dat de Sport motor iets meer aanwezig zou zijn dan in de Range Rover Supercharged, maar nogmaals zijn het diegene die buiten staan die de beste 'tunes' van de motor zullen horen. Conclusie Land Rover beweert, met overduidelijke bewijs, dat haar nieuwe auto 30% strakker zal sturen dan voorheen. Een auto met een veerweg van 60 centimeter en óók  nog gecombineerd met 'verbijsterende' Nurburgring rondetijden. Bij deze eerste, korte kennismaking, zijn hun stellingen volkomen geloofwaardig, en we vermoeden dat er onder de eerste klanten kopers zullen zijn vanuit beide München en Weissach.(bron: carmagazine)

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin