Silk Trail eindigt in India

De drie Range Rover Diesel Hybrid prototypes hebben hun 'testritje' afgerond door Mumbai in India te halen. Ze hebben 13 landen doorkruisd in 53 dagen vanuit Solihull, Engeland. s'Werelds eerste hybride expeditie langs de Zijde Route was een pittige onderneming. Omstandigheden op de route waren bepaald niet vriendelijk met asfaltwegen bezaaid met grote en diepe kuilen, stoffige woestijnroutes in 43°C hitte en de vele mijlen van modder, grind en veepaden. Daarnaast rivieren oversteken, bergpassen die zich vastklampen aan de randen van de bergen nemen, deels geblokkeerd door gevallen rotsen, de ijle lucht van extreem grote hoogten en het drukke en grillige verkeer van de Chinese en Indiase wegen.

 De Silk Trail 2013 expeditie reed door Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China (inclusief Tibet), Nepal en India. De expeditie volgde grotendeels de legendarische Zijde Route die eerst Azië verbond met Europa meer dan 2.500 jaar geleden. Er werd overnacht in hotels, hostels en tenten op veel plaatsen die ook werden bezocht door missionarissen en huurlingen zoveel jaren geleden.

De Range Rovers deden het goed, mede dankzij de onmiddellijke koppel van de elektromotor vanaf stilstand en ondanks het feit dat ze zware ladingen moesten meeslepen waaronder bagage, kampeeruitrusting, voedsel, medische apparatuur en aerodynamisch-onvriendelijke roofracks met reservewielen, banden en jerrycans brandstof. Gedurende de epische reis van de Range Rover Hybrids haalden ze een gemiddelde van een op 15!

 Land Rover ingenieurs stuurden tijdens de rit meer dan 300 gigabyte aan gedetailleerde technische informatie aan hun technische team in Gaydon, VK. Het doel van de expeditie was niet om de betrouwbaarheid van de mechanische componenten te bewijzen (die zijn al getest) maar eerder voor kalibratie van de motor- en de transmissie software om perfect naadloze prestaties op alle terreinen en extreme temperaturen en hoogten te garanderen.

 Technische tegenslagen weerspiegelen de ruwheid van het wegdek: 15 lekke banden voor de drie Range Rovers en vier ondersteunende voertuigen, vier wielen beschadigd door diepe kuilen, en vier voorruiten beschadigd door steentjes en grind op de weg. Peter Richings, directeur Jaguar Land Rover Hybrids and Electrification nam deel aan de laatste etappe van Jaipur naar Mumbai en voegt toe: "Een ambitieuze route door Europa en Azië die meerendeels onbegaanbaar zou zijn voor andere voertuigen - maar de Hybrid prototypes waren voortreffelijk". 

"Bij de ontwikkeling van de hybride Range Rover was ons doel om de voordelen van een hybrid, namelijk verminderd brandstofverbruik en verminderde uitstoot, te combineren met de 4x4 vermogen, interieurruimte en raffinement van de Range Rover. Het succes van deze opmerkelijke expeditie toont duidelijk aan dat we onze doelstelling hebben bereikt. "

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin