Tata doet Land Rover herleven

Toch een beetje respect voor Tata. De Indiase bedrijf dat Jaguar en Land Rover kocht van Ford in 2008 blijkt de beste eigenaar die het Brits bedrijf ooit heeft gehad.Terwijl andere luxe merken voor, en tijdens, de economische recessie van eigenaren wisselden - met name Hummer, Saab, Aston Martin en Volvo - en dan struikelden onder een nieuwe eigenaar, blijft Jaguar Land Rover bloeien. In de afgelopen vijf jaar sinds Tata Group Jaguar en Land Rover kocht van Ford hebben ze agressief geinvesteerd in zuinige nieuwe aandrijflijnen, en er komt nog meer... Styling van de merken is ook krachtiger, JLR's ontwerpteams blazen er nieuw leven in met frisse styling. Maar er is nog meer werk om te doen. Het was toentertijd voor Land Rover bijzonder nijpend. In 2008 leek het alsof het merk zou uitsterven. JLR en Tata draaide de crisis-jaren heel snel om met de Evoque, dat de eerste auto was grotendeels ontwikkeld onder het nieuwe management. De kleinere, zuiniger Evoque werd meteen een succes en legde de lat hoog in het segment voor luxe SUV's, won prijzen en wakkerde een stijging aan in de verkoopcijfers. In het eerste jaar dat de Evoque op de markt kwam is er een verkoop record gevestigd onder de JLR dealers met 357.773 verkopen in 2012. Volgens Edmunds.com senior analist Bill Visnic: "Ze zijn erin geslaagd om een ​​merk om te draaien dat in gevorderde stadium onderweg was naar 'irrelevantie' en het dé maatstaf te maken voor stijl, technologie en luxe,". Wat minstens zo belangrijk is, is dat Tata heeft geluisterd naar de mensen die Jaguars en Land Rovers verkopen. Ratan Tata, voorzitter van het bedrijf, onlangs met pensioen, ging op bezoek bij Amerikaanse dealers en vroeg wat ze nodig hadden om te kunnen concurreren met BMW en Mercedes. De mensen die de auto's en SUV's verkopen smeekten om zuinige motoren en aandrijflijnen en all-wheel-drive auto's. Zonder deze broodnodige eigenschappen zou Jaguar een marginale speler in de markt blijven. Nog geen twee jaar later, biedt Jaguar sedan all-wheel-drive aan in alle auto's, en ofwel een vier-of zes-cilinder motor is verkrijgbaar in bijna elk model dat JLR verkoopt.  De resultaten spreken voor zich. Amerikaanse verkopen zijn tot 13 procent gestegen dit jaar. Winst, voor belasting, steeg 27 procent vorig jaar, en dit jaar zou het nog hoger moeten zijn. JLR's volgende grote stap komt dit najaar, wanneer de kleine Jaguar F-Type roadster arriveert. Qua prijs, formaat en vermogen moet het concurreren met sportwagens zoals de Porsche Boxster en de Chevrolet Corvette. De F-Type is ontwikkeld om nieuwe kopers aan te trekken en het geloof in het merk te herstellen bij de liefhebbers. Zelfs kwaliteit - lang hun zwakheid - verbetert. JD Power platst Jaguar nr. 2 in de initiële kwaliteit van vorig jaar. Land Rover scoort nog steeds iets slechter. Het bedrijf bouwt een fabriek in Engeland om nieuwe, zuinige motoren te produceren, om te beginnen in 2015 of 2016. Het zal een enorme overwinning voor Tata zijn als de motoren kunnen concurreren met de beste die de wereldwijde luxe merken te bieden hebben. Daarna komen groter taken: het ontwikkelen van nieuwe voertuig platforms en een compacte sedan die kan concurreren met de BMW 3-serie, Cadillac ATS en de Mercedes-Benz C-klasse. Elke wereldwijde luxe merk moet vertegenwoordigd worden in deze populaire segment. Of JLR succes kan boeken op deze taken kan bepalend zijn of de eerste vijf jaar onder Tata het begin waren van een gouden tijdperk, of een kort momentje in de zon. (bron: triblive.com)

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Volgende event

Gebruikerslogin