Uw bezwaarschrift is afgewezen, logisch! - VrijstellingOldtimer

Bezwaarschriften afgewezenVelen van u hebben gebruik gemaakt van onze bezwarengenerator. En dat is maar goed ook, want zo behoudt u de mogelijkheid om de door u betaalde MRB terug te krijgen, indien onze rechtszaak succesvol is. Inmiddels heeft een aantal van u een brief teruggekregen van de Belastingdienst waarin zij uw bezwaar afwijzen. Dit is natuurlijk niet onverwacht, immers, de Belastingdienst keurt haar eigen werk goed. Hoe verder: BeroepschriftHet bezwaarschrift was slechts de eerste zet in het schaakspel. Nu de afwijzing op bezwaar binnen is, kan er in beroep gegaan worden bij belastingrechter. En dat is precies wat wij gaan doen! De rechter zal namelijk wel een onafhankelijk oordeel over de zaak vellen. Momenteel wordt er achter de schermen hard gewerkt om ook het bezwaarschrift via onze site te kunnen maken. Wij houden u hiervan op de hoogte. Noteert u vooral even in uw agenda de datum waarop het beroepschrift binnen moet zijn bij de rechtbank. Voor het indienen van het beroepschrift geldt ook weer een termijn van 6 weken.Graag ontvangen wij de afwijzing op uw bezwaarOm onze advocaat zo goed mogelijk te voorzien van informatie voor het opstellen van het beroepschrift, willen wij u vragen om afwijzingen op bezwaar naar naar ons te mailen. Zou u zo vriendelijk willen zijn deze afwijzing van de Belastingdienst EN uw originele bezwaarschrift in te scannen en te mailen naar contact@vrijstellingoldtimer.nl? Wij kunnen dan eventuele verschillen in antwoorden van de Belastingdienst in kaart brengen en voorleggen aan de advocaat.VideoOm u zo goed mogelijk te informeren hebben we een video gemaakt waarin wij antwoord geven op de meest gestelde vragen omtrent het afwijzen van het bezwaar en de vervolgstappen. U kunt het videofragment hier bekijken.Wij zetten de strijd onverminderd door!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerGedragseffecten?Volgens de berekeningen van het Ministerie van Financiën en voormalig staatssecretaris Weekers, zouden er nauwelijks "gedragseffecten" optreden door de herinvoering van MRB voor oldtimers. Wij weten natuurlijk wel beter! In deze nieuwsbrief leest en ziet u daar enkele voorbeelden van. Allemaal extra munitie voor onze rechtszaak tegen de staat. MRB maakt meer kapot dan je lief is!VrijstellingOldtimer bezoekt VlissingenVrijstellingOldtimer was onlangs te gast in Vlissingen, bij fervent autoliefhebber Tom Ekering. Tom zet zich in voor het behoud van het rijdend en varend (Zeeuws ''Hoogaars'') erfgoed en is hiermee actief voor de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ ). In het interview met Hans Horwitz spreekt Tom zijn ongenoegen uit over de nieuwe MRB wetgeving en hoopt hij op een moment van bezinning in Den Haag.Bekijk hier het videofragment terug.LRCHOp uitnodiging van Land Rover Club Holland (LRCH) bezochten wij de 4x4 Vakantiebeurs die op 16 maart georganiseerd werd op het 'Experience Island' te Loon op Zand. Dit jaarlijkse event trok duizenden bezoekers. Wij maakten gebruik van de gelegenheid en  spraken met enkele bestuursleden van LRCH en vele liefhebbers omtrent de MRB-problematiek. Bekijk hier het videofragment terug.Via deze weg nogmaals onze dankbetuiging aan LRCH voor het vertrouwen, steun en financiële ondersteuning in deze strijd!Gastank oldtimers massaal naar schroothoopZoals verwacht, is er naar aanleiding van de wetswijziging per 1 januari 2014, een forse stijging geconstateerd op het gebied van brandstofwijzigingen. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in totaal 2980 auto's omgebouwd van lpg naar benzine, dit in vergelijking met 135 auto's in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Het overgrote deel daarvan betreft uiteraard oldtimers. Zijn deze aantallen begroot in het Belastingplan 2014? Om nog maar niet te spreken over de export en sloop van oldtimers...Lees het volledige nieuwsartikel hier terug.EenVandaagIn de aflevering van 1 april 2014 jl. werd er aandacht besteed aan de oldtimer perikelen. Zo sprak EenVandaag o.a. met Volvoverzamelaar Hans Blokzijl, hij heeft een heus Volvo museum met tientallen Volvo’s...Bekijk het videofragment van EenVandaag hier terug.U blijft van ons horen!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Tweede en latere MRB rekeningenWanneer u reeds een rekening ontvangen heeft t.b.v. de MRB van uw oldtimer, deze betaald heeft en bezwaar ingediend heeft is de kans groot dat u spoedig een daaropvolgende rekening ontvangt (afhankelijk van de gekozen betalingstermijn). Indien dit van toepassing is op u, dient u deze tweede (en daaropvolgende) rekeningen te betalen (tenzij u schorst) en opnieuw bezwaar in te dienen. Op het moment van schrijven is onze bezwaren generator hier (nog) niet op ingesteld, echter wordt deze functie in afzienbare tijd toegevoegd zodat u ook hier weer gebruik van kunt maken bij uw tweede (en daarop volgende) MRB rekening t.b.v. uw oldtimer.Antwoord bezwaarschriftVele oldtimerliefhebbers hebben inmiddels succesvol gebruik gemaakt van onze bezwaren generator. Wanneer u een inhoudelijk antwoord ontvangt van de Belastingdienst waarderen wij het ten zeerste wanneer u deze met ons deelt, een bevestiging van de belastingdienst dat u bezwaar ontvangen is, hoeft u niet te mailen. Een inhoudelijk antwoord kunt u inscannen en e-mailen naar: contact@vrijstellingoldtimer.nl. Gelieve dit te e-mailen o.v.v. 'Antwoord bezwaarschrift'.Eric WiebesZoals reeds eerder gemeld hebben wij getracht contact te leggen met de nieuwe Staatsecretaris, Eric Wiebes. Helaas heeft deze poging weinig, beter gezegd, niets opgeleverd. Eric Wiebes heeft ons voorstel tot een overleg dan ook verworpen. Dit betekent dat wij de onze advocaat groen licht gegeven hebben om zo spoedig mogelijk de dagvaarding te versturen.Geschorst, wat te doen?Dagelijks krijgen we nog steeds vele vragen van liefhebbers die hun voertuig reeds geschorst hebben per 1 januari 2014. Helaas is het dan niet mogelijk om bezwaar in te dienen aangezien u geen rekening ontvangt. Desondanks worden uw belangen wel meegenomen in onze rechtszaak. Het indienen van een bezwaarschrift is dan ook geen noodzaak, al verzoeken wij u wel vriendelijk om dit te doen indien de gelegenheid zich voort doet. U kunt hierbij gebruik maken van onze bezwaren generator.U blijft van ons horen!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer  De afgelopen weken is de bezwaren generator uitbundig en veelvuldig getest. Inmiddels hebben al vele honderden donateurs van de rechtszaak deze met succes ingevuld. Indien u donateur bent kunt u gebruik maken van de online bezwaren generator met uw e-mailadres info@marvic.biz.Er zijn echter wel enkele voorwaarden aan verbonden. U kunt alleen gebruik maken van de bezwaren generator indien:- Uw voertuig uit bouwjaar 1974 t/m 1987 afkomstig is.- Uw voertuig rijdt op diesel of LPG (voertuigen met benzine kunnen vooralsnog geen bezwaar maken aangezien deze nog geen rekening hebben ontvangen, deze rekeningen worden eind maart '14 verstuurd, aldus de Belastingdienst).- U heeft uw rekening voor motorrijtuigenbelasting (MRB) ontvangen en betaald.Vanaf heden is het eveneens mogelijk om gebruik te maken van deze bezwaren generator indien u de MRB rekening betaald heeft met een automatische incasso. Op het moment dat de MRB rekening betaald is, daadwerkelijk het geld afgschreven is van uw bankrekening, heeft u stipt 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen deze rekening.Dagelijks krijgen we ook vele vragen van mensen die hun voertuig geschorst hebben, vaak al lange tijd i.v.m. restauratieprojecten. Helaas is het niet mogelijk om bezwaar te maken wanneer het voertuig geschorst is, immers u ontvangt ook geen rekening. Indien u er toch voor kiest om bezwaar te maken dient u het voertuig te ontheffen van de schorsing. Graag wijs ik u op enkele belangrijke aandachtspunten alvorens u deze keuze overweegt. Mocht u door de schorsing geen bezwaar in kunnen dienen worden uw belangen echter wel meegenomen in de rechtszaak.Indien alles goed verloopt dan zullen wij de bezwaren-generator binnenkort voor iedereen openstellen.Auto Motor KlassiekHet maandblad Auto Motor Klassiek staat VrijstellingOldtimer al vanaf het prille begin op alle fronten bij. Nu hebben ze heel toevallig dit weekend (tot en met de 23e februari) een hele leuke actie, dus leek het mij wel gepast voor hen een klein stukje reclame in deze nieuwsbrief op te nemen voor al het werk wat ze voor de oldtimerliefhebber hebben gedaan het afgelopen jaar. Dit hele weekend betaalt elke nieuwe abonnee slechts € 29,50 voor een jaar lang AMK. Dat zijn 12 nummers en uiteindelijk maar net € 2,45 per nummer. Worden er meer dan 100 abonnees genoteerd, betaalt elke abonnee nog maar € 17,50 voor dat hele jaar. Wat resulteert in maar liefst € 1,45 per nummer! Dit is inclusief verzending. Beslist doen dus, abonneren kan via www.amklassiek.nl/magazine/abonneren.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer  Zoals beloofd komen we vandaag met het nieuws naar buiten omtrent de rechtszaak. Natuurlijk is het geen toeval dat juist Auto Motor Klassiek, waarvan wij reeds een jaar de volledige steun krijgen, gisteravond met het nieuws naar buiten kwam dat de rechtszaak definitief doorgaat: http://www.amklassiek.nl/definitief-stichting-autobelangen-spant-rechtszaak-tegen-de-staat-aan/2014/01/19/. Langs deze weg spreken wij onze waardering uit voor Auto Motor Klassiek en Maarten Wilbers in het bijzonder, voor hun steun en adviezen.Wij danken u allen hartelijk voor uw vertrouwen! Binnenkort valt de dagvaarding van onze advocaat bij de landsadvocaat door de bus. Natuurlijk hoort u van ons en onze advocaat op korte termijn meer over de zaak.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer  Rekening motorrijtuigenbelasting (MRB)De eerste rekeningen zijn door de belastingdienst verstuurd. Tenzij u uw voertuig geschorst heeft, ontvangt u in het eerste kwartaal van 2014 de eerste rekening voor MRB. Ook de 26 tot 40 jaar oude voertuigen op benzine, die onder de overgangsregeling vallen, ontvangen dan hun rekening. Zie voor nadere uitleg de hierna genoemde link onder schorsen.Schorsen Wij krijgen veel vragen over het schorsen van een voertuig. Aangezien de informatie over schorsen verspreid is over verschillende partijen (zoals Belastingdienst en RDW), hebben wij getracht om het zo duidelijk mogelijk voor u samen te vatten op onze website. De link naar deze pagina is: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/oldtimer-schorsen.BezwaarNatuurlijk zijn wij niet akkoord met de absurde MRB-rekeningen die velen ontvangen, terwijl onze oldtimers al vaak jaren MRB-vrij waren. Het is daarom van groot belang om tijdig bezwaar aan te tekenen tegen de rekening van de Belastingdienst. Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling van een bezwaren-generator. Daarin kunt u uw gegevens invullen en dan ontvangt u van ons per e-mail een kant en klaar bezwaarschrift dat u kunt opsturen naar de belastingdienst. Wij verwachten dat deze bezwaren-generator binnen 2 weken operationeel is. U dient zelf de termijn van 6 weken in de gaten te houden waarbinnen u bezwaar moet maken. Zodra de tool gereed is, hoort u dat direct!De rechtszaakZoals gezegd maken wij op 20 januari bekend of er voldoende steun is voor de rechtszaak. Wij zijn er bijna! Wij hopen dat iedereen ons het vertrouwen geeft om de zaak door te kunnen zetten. U kunt ons steunen op http://www.vrijstellingoldtimer.nl of via deze link een PDF downloaden.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Rechtzaak: stand van zakenZoals eerder gemeld maken wij op 20 januari 2014 definitief bekend of er voldoende toezeggingen zijn om de rechtszaak te starten. Goed nieuws is dat we ruim over de helft van onze doelstelling zijn. Wij zijn er echter nog niet en daarom roepen wij iedereen op om ook mee doen. Geen woorden maar daden! Via de link www.vrijstellingoldtimer.nl kunt u zich inschrijven voor steun aan de rechtszaak. Alleen indien wij op 20 januari voldoende steun hebben gaan wij over tot de rechtszaak, zo niet, dan zullen wij ook niets bij u afschrijven. Voor diegene die de voorkeur geven aan een papieren machtiging hebben wij deze als bijlage bijgesloten.In de mediaU hebt van ons nog verschillende filmpjes te goed, daar wordt hard aan gewerkt. Wij wilden u de aanbieding van de petitie aan de Eerste Kamer en de uitzending van de BNR Autoshow, waarin wij onze rechtszaak toelichtten, niet onthouden.BezwaarschriftLos van onze rechtszaak moet u binnen 6 weken na ontvangst van de aanslag voor de MRB hier tegen bezwaar maken, houdt u deze termijn dus goed in de gaten! Wij hebben met onze advocaat een (uitgebreid) bezwaarschrift gemaakt. Dit zullen wij binnenkort via onze website beschikbaar maken voor onze leden, zodat u dit kunt gebruiken. Nieuwjaarswens!Graag sluiten wij af met een wens. Laat 2014 het jaar worden waarin wij oldtimerbezitters aan Den Haag laten blijken dat de maat vol is. Dat wij onze hobby niet laten afpakken, dat wij geen onrechtvaardige behandeling en waardeverlies accepteren en verlangen dat onze rechten gerespecteerd worden.Dus doe mee en zeg uw bijdrage toe op www.vrijstellingoldtimer.nl!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer  King Cruise zondagZondag 22 december is van 11:00 tot 17:00 uur een King Cruise bij Borchland in Amsterdam. Normaal gesproken is de King Cruise een meeting voor uitsluitend Amerikaanse voertuigen van alle bouwjaren. Deze editie zijn echter ook oldtimers welkom van andere merken.Om iedereen de kans te geven om eens in het echt kennis te maken met de leden van de Facebookgroep Oldtimersliefhebbers, de sympatisanten van VrijstellingOldtimer.nl en diverse leden van het team (waaronder ondergetekende), bent u dus van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn!Mensen met een oldtimer (voertuig van 25 jaar of ouder) of mensen met een Amerikaans voertuig zijn van harte welkom en hebben gratis toegang. Bezoekers zonder oldtimer zijn natuurlijk ook van harte welkom. Zij parkeren op een afgezet stuk terrein en hebben eveneens gratis toegang. Er staan donatiebussen op de meeting. Na aftrek van de kosten van de meeting (o.a. de live band & springkussen) doneert de King Cruise het overige donatiegeld aan VrijstellingOldtimer.nl t.b.v. de rechtszaak.In de grote hal is live muziek, een markt, een springkussen voor onze jongste gasten en er is een ruime hoeveelheid horeca. U kunt ook reserveren voor een heerlijk diner na afloop van de meeting in een van de twee uitstekende restaurants bij Borchland. Autovisie komt een videoverslag maken van de King Cruise, des te meer reden om ook te komen!BNR AutoshowOp vrijdag 20 december mag ondergetekende bij het 2de half uur van de BNR Autoshow aanschuiven om te praten over de MRB voor oldtimers en de rechtszaak die wij gaan voeren tegen de staat. Natuurlijk had u al genoeg reden om af te stemmen op de enige echte Autoshow, maar nu zeker! De Autoshow is van 15:00 tot 16:00 op BNR. U kunt dit live volgen via de radiostream. Natuurlijk bent u ook deze keer van harte uitgenodigd om mee te twitteren. Wilt u wat kwijt over onze actie? Heeft u vragen aan de heren Schut en Karssen of misschien wel aan ons? Tweet het dan vooral: @BNRAutoshow.DE RechtszaakStichting Autobelangen is van plan een rechtszaak te starten om de gehele oldtimer maatregel te laten schrappen. Inmiddels hebben honderden zich aangemeld om deze rechtszaak te steunen, maar dat is nog niet voldoende. Wilt u onze zaak steunen, meld u zich dan aan op onze website. U kunt hier een donatie toezeggen die alleen afgeschreven wordt indien wij voldoende donateurs hebben op 20 januari 2014 om de zaak te starten. Schrijf u in op http://www.vrijstellingoldtimer.nl.Probeer ook zoveel mogelijk oldtimerliefhebbers in uw eigen omgeving dit te laten doen. De rechter is de laatste die deze absurde maatregel mogelijk kan terugdraaien!Alvast dank voor uw vertrouwen!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Protest Op maandag 16 december was er een protestactie tegen de afschaffing van de vrijstelling voor oldtimers. Deze was goed georganiseerd, er kwamen honderden liefhebbers op af en gelukkig verliep alles goed, dank hiervoor! Later volgt een uitgebreid verslag.Senaat akkoordOp 18 december 2014 ging ook de Eerste kamer akkoord met Belastingplan 2014, waardoor de vrijstellingsleeftijd definitief naar 40 jaar gaat. Wat ons betreft heeft de Eerste Kamer haar controlerende taak niet goed uitgevoerd, men had nooit akkoord mogen gaan met deze maatregel.Naar de rechter!Politiek mag onze rol dan uitgespeeld zijn, juridisch niet! Stichting Autobelangen is voornemens de Staat voor de rechter te dagen en heeft daarvoor uw steun nodig.De gehele maatregel berust op foutieve informatie. Grote groepen mensen zijn hierdoor zwaar gedupeerd. U kreeg toch een brief dat u voortaan geen wegenbelasting meer zou hoeven betalen? Laten we dat nou eens aan de rechter voorleggen!Wij verzoeken iedereen een toezegging van minimaal € 50 te doen, zodat wij bij voldoende donateurs de rechtszaak kunnen laten starten door onze advocaat prof. mr. Barkhuysen. Met onderstaand formulier kunt u ons machtigen om eenmalig een bedrag bij u af te schrijven.Alleen indien er op 20 januari 2014 voldoende donateurs zijn starten wij de zaak en wordt de donatie bij u afgeschreven. U betaalt dus alleen indien er voldoende donateurs zijn om de rechtszaak te kunnen voeren.Via onze website kunt u zich inschrijven voor het voeren van de rechtszaak. Wij hopen dat wij de kans krijgen deze maatregel aan de rechter voor te leggen!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerPetitie Eerste KamerMet medewerking van Stichting Autobelangen is Brigitte Schrijvers een petitie gestart om de Eerste Kamer ervan te overtuigen om de door ons allen zo verfoeide mrb-maatregel tegen te houden.Deze petitie wordt komende maandag 16 december, om 17:45 op het Binnenhof aangeboden aan de Commissie Financiën van de Eerste Kamer. De pers zal hier zeker bij aanewezig zijn, het zou dan ook fijn zijn als er ook voldoende gedupeerden of sympatisanten aanwezig zijn, komt u ook? Het adres is Binnenhof 21 te Den Haag. De Senaat vergadert daarna onder andere over het Belastingplan 2014, waarvan de mrb-maatregel deel uit maakt, dit zijn openbare vergaderingen.Teken daarom allen deze Petitie!Oldtimerprotest in de startblokkenTot voor kort hebben wij u afgeraden om in het openbaar te protesteren, omdat het de lobby zou kunnen schaden. Inmiddels hebben wij geen bezwaren meer tegen een eventueel protest, simpelweg omdat wij u twee dagen voor de stemming nog geen goed nieuws te melden hebben. Bovendien willen wij u niet de mogelijkheid ontnemen uw ongenoegen te uiten. Wij rekenen erop dat u het netjes houdt.Inmiddels is er ook al een protest-initiatief gestart. Op de onderstaande links treft u meer informatie hierover aan:Auto Motor Klassiek MagazineFacebookLaten wij hopen dat de Eerste Kamer haar werk doet! Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerZojuist kregen wij een persoonlijk bericht van het Ministerie van Financiën dat zij niet akkoord gaat met het voorstel om per 1 januari 2014 de grens voor vrijstelling op 30 jaar (ipv 40 jaar) te stellen.Inmiddels is dit ook te lezen op de site van de Eerste Kamer. Wij betreuren het dat Weekers deze kans om de grote fout te herstellen niet aangegrepen heeft, maar onverwachts komt dit niet. Tot op heden hebben wij Weekers nog niet kunnen betrappen op enige realiteitszin. Maar het is nog niet voorbij, nu is de Eerste Kamer aan zet!Dit weekend zullen wij u nader informeren over de verder te nemen stappen. Een ding is zeker: wij laten onze oproep om af te zien van protesten nu definitief los! Op de Facebook groep Oldtimerliefhebbers wordt hier al intensief over gediscussieerd en zijn reeds plannen gemaakt. Ook hierover hoort u later meer van ons.De komende dagen worden spannend en bepalend voor de toekomst van de vrijstelling!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerU weet dat wij nooit zullen opgeven in de strijd voor de oldtimers. De afgelopen weken hebben wij onze pijlen gericht op de Eerste Kamer. De verschillende brandbrieven die wij stuurden hebben eindelijk resultaat gehad! De fractie van de PvdA heeft het ministerie gevraagd of een jaar uitstel mogelijk is. Dit in combinatie met het versneld invoeren van de 30 jarige leeftijd voor vrijstelling. Hieronder treft u de letterlijke tekst aan:"Graag vernemen de leden van de fractie van de PvdA een reactie van de regering op het voorstel om de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met een jaar uit te stellen, om beter onderzoek te kunnen doen naar de haalbaarheid van de maatregel met het oog op de door de regering gestelde milieu- en financiële doelstellingen en de inkomstenderving te dekken door de oldtimermaatregel ‘Van Vliet’, welke in ging op 01-01-2012 en waarvan de overgangsregeling af zou lopen op 01-01-2021, versneld in te voeren en wel direct per 01-01-2014. Dit zou er concreet op neerkomen dat per 01-01-2014 de grens voor vrijstelling van de MRB naar 30 jaar zou gaan (in plaats van 40 jaar zoals nu in het Belastingplan 2014 is voorzien). Ten opzichte van de maatregel ‘Van Vliet’ betekent dit voor de overheid dat er vier bouwjaren tot aan het bereiken van de 30 jarige leeftijd opnieuw MRB plichtig worden, terwijl zij dat onder de overgangsregeling van ‘Van Vliet’ niet zouden zijn. De leden van de PvdA-fractie ontvangen hierop graag een inhoudelijke en cijfermatige reactie."De vraag is hoe dit nieuws te interpreteren. Het fantastisch om te zien dat de fractie van de PvdA onze kritiek serieus neemt! U ziet, ons werk is niet geheel voor niets geweest. Maar dit betekent natuurlijk niet meteen goed nieuws. Naar verwachting komt het Ministerie van Financiën morgen (vrijdag) met een reactie. Natuurlijk houden wij dit strak in de gaten, zodra wij de reactie hebben, dan hoort u dat meteen van ons!Echt spannend wordt het 16 en 17 december, dan behandelt de Eerste Kamer plenair Belastingplan 2014 en is ook de stemming. Wij houden u op de hoogte!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerAfgelopen week hebben wij verschillende contacten gehad met politici. In onze inmiddels meer dan een jaar durende actie, hebben wij nog geen politicus gesproken die het oneens was met ons! Heel fijn natuurlijk, maar tot op heden resulteert dat niet in het gewenste effect: het terugdraaien van de onrechtmatige maatregel om vele tienduizenden oldtimerbezitters te belasten met (buitensporige) belastingen en betuttelende winterregelingen.Dat was ten tijde van onze Youngtimer actie in 2009 wel anders! Toen was rond deze tijd al een reparatie amendement aangenomen met steun van de gehele Tweede Kamer. Nu lijkt door het 'herfstakkoord', waarbij de regeringspartijen zich niet alleen versterkt hebben door 3 partijen maar ook een meerderheid in de Eerste Kamer hebben gevormd, het net zich rond de oldtimers te sluiten. Er lijkt een 'cordon sanitaire' rond de oldtimers te liggen.Maar ondanks deze tegenslagen, gaan wij gewoon door met actie voeren! Zoals eerder gemeld, informeren wij u uiterlijk 13 of 14 december met de laatste stand van zaken vanuit de Eerste Kamer. Indien wij dan geen beter nieuws te melden hebben, laten wij onze oproep los om geen actie te voeren. Op de Facebook groep worden inmiddels al verschillende plannen gemaakt. Wel vragen wij aan eventuele organisatoren met klem hun contactgegevens bij ons achter te laten.Mocht de Eerste Kamer op 16 of 17 december akkoord gaan met het Belastingplan 2014 in zijn huidige vorm (dus met de 40-jaars maatregel), dan zullen wij direct overstappen op plan B. Gezien het feit dat wij momenteel nog in goed contact staan met politici, zullen wij U daarover pas informeren als het zover is.Het blijft van belang om onze actie te steunen: steun ons.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerEerste KamerNadat de Tweede Kamer tegen beter weten in het Belastingplan 2014 inclusief de gewraakte oldtimerregeling aannam, konden wij niet anders dan onze pijlen richten op de Eerste Kamer.Open briefIn samenwerking met onze advocaat prof. mr. Barkhuysen hebben wij een open brief opgesteld voor alle Leden van de Eerste Kamer. Deze brief, vergezeld van een aantal persoonlijke brieven (geselecteerd uit de vele duizenden die u ons stuurde) en ons rapport, hebben wij vandaag persoonlijk overhandigd in de Eerste Kamer. Wij hebben een korte video gemaakt betreffende de open brief. Tevens hebben wij video's gemaakt van 2 voorbeeldbrieven: brief 1 en brief 2.Morgen is de laatste dag dat de Eerste Kamerleden schriftelijke vragen betreffende Belastingplan 2014 kunnen indienen, wij hopen dat de Eerste Kamer haar verantwoordelijkheid neemt en de waanzinnige oldtimermaatregel zal tegenhouden! Duidelijkheid hierover komt pas op 16 of 17 december wanneer de Eerste Kamer over het belastingplan 2014 stemt.Protest?Velen van u, vooral op de oldtimergroep op Facebook vragen om protestacties. Het team van VrijstellingOldtimer is géén voorstander van protestacties en wij zullen daarom ook nooit oproepen tot het organiseren daarvan. Echter, wij begrijpen de emoties van gedupeerde oldtimerliefhebbers die op het punt staan hun hobby noodgedwongen op te geven! Op 13 december wordt het verslag van de vergaderingen van de commissie Financiën openbaar gemaakt. Dan weten wij hopelijk wat de stelling is van de Eerste Kamer mbt de oldtimers. Wij willen u daarom vragen om tot en met 13 december GEEN acties of protesten te houden. Wij zullen op 13 december een nieuwsbrief sturen met daarin het laatste en mogelijk goede nieuws, eventuele acties kunnen dan nog worden afgeblazen. Op 16 en 17 december wordt het Belastingplan 2014 plenair in de Eerste Kamer behandeld. Personen / organisaties die graag willen protesteren hebben tussen 14 en 17 december zodoende voldoende tijd om iets te organiseren om de besluitvorming te beïnvloeden. VrijstellingOldtimer zal nimmer oproepen tot acties of protesten, maar wanneer wij op 13 december geen goed nieuws hebben vanuit de Eerste Kamer zullen wij u niet meer oproepen om géén actie te voeren.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Zoals verwacht stemde de Tweede Kamer vandaag in met het Belastingplan 2014 en stemde zij tegen de amendementen en moties om oldtimerbezitters tegemoet te komen. Heel jammer dat zij ons idee om de gehele maatregel met een jaar uit te stellen, niet omarmde.Wat nuWij geven de moed niet op en gaan door met onze actie! Nu is de Eerste Kamer aan zet. Zoals eerder gemeld controleert de Eerste Kamer wetten op kwaliteit, of luistert u naar wat Premier Rutte daar eerder dit jaar over zei. Wij zullen dus de komende weken onze contacten met de Eerste Kamerleden oppakken. Prachtige e-mails, maar nu niet meerWat waren er fantastische e-mails tussen de berichten die u de Kamerleden stuurde! Namens iedereen hartelijk dank daarvoor! Maar nu vragen wij u vriendelijk niet meer naar Kamerleden te mailen, de Tweede Kamer is uitgespeeld. Wij blijven u natuurlijk op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen. Via de oldtimergroep op Facebook wordt intensief over dit onderwerp gediscusieerd: https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerDebatten afgelopen weekWij waren op 11 en 12 november in de Tweede Kamer aanwezig om de debatten over het belastingplan 2014 te volgen. Van beide dagen is een videocompilatie gemaakt: debat 12 november, debat 13 november. Hoewel er veel gesproken werd over de oldtimers en met name Pieter Omtzigt (CDA) het keer op keer opnam voor de oldtimers, blijkt er zich geen Kamermeerderheid af te tekenen voor reparatie. Met name de vijf partijen van het herfstakkoord blijken niet te bewegen. Niet zo zeer omdat ze het met ons oneens zouden zijn,  maar omdat er voldoende dekking (lees geld) benodigd is om de maatregel te repareren. Zelfs niet om de maatregel een jaar uit te stellen, zodat er nader onderzoek gedaan kan worden zodat er tot een betere regeling gekomen kan worden.Steun voor uitstelEr mag zich dan op dit moment geen meerderheid aftekenen in de Tweede Kamer: de drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) zijn wel voor uitstel. Norbert Klein (50Plus) is ook voorstander en heeft daartoe een amendement (voorstel tot wetswijziging) ingediend. Naar onze inschatting zal dit amendement op 19 november weggestemd worden, zoals ook alle andere moties en amendementen inzake de oldtimers.FEHACWij krijgen met ons voorstel zelfs steun van de FEHAC, die eerder dit jaar nog het 40 jaar compromis sloot met de bewindsman. De FEHAC schrijft op haar website: “Het voorstel om de invoering van het akkoord uit te stellen, biedt een uitgelezen kans om in ieders belang de weeffouten uit het akkoord te halen.” Door onze acties zijn de oldtimers uitgebreid aan de orde geweest in de Tweede Kamer EN hebben we nu bijval van de FEHAC. Wij danken langs deze weg de FEHAC voor hun steun en hun niet aflatende inzet om de oldtimerbezitters te sparen. Over deze steun hebben wij gisteren een persbericht verstuurd.Uw actie is nodigGezien de grote waarschijnlijkheid dat de Tweede Kamer de amendementen en moties afkeurt, willen wij samen met u de kans grijpen om de Kamerleden nogmaals uit te leggen waarom deze maatregel zo onrechtvaardig is en vooral hoe hard u getroffen wordt. Daarom verzoeken wij iedereen om een email te sturen naar alle Kamerleden van VVD, PvdA, D66, ChristenUnie en D66. Vertel uw persoonlijke verhaal en vooral hoe zwaar u getroffen wordt door deze maatregel. maar houd het wel netjes en respectvol! Om het u gemakkelijk te maken hebben wij op onze website een pagina gemaakt met daarin de e-mailadressen van al deze Kamerleden: www.vrijstellingoldtimer.nl/139. U kunt daar alle e-mailadressen selecteren en door middel van kopiëren/plakken naar uw e-mailprogramma transporteren. Als laatste staat ook ons adres erbij, zodat wij de mails ook krijgen. Wij hebben expres geen opzet voor een e-mail gemaakt, zodat de Kamerleden allemaal verschillende, zeer persoonlijk getinte e-mailtjes krijgen.Hoe verder?Mocht op 19 november het belastingplan door de Tweede Kamer aangenomen worden en er geen reparatie komen voor de oldtimers, dan zullen wij onze actie verplaatsten naar de Eerste Kamer. Immers, zij gaan over de kwaliteit van wetgeving en juist daar schort het aan met deze maatregel. Het is dus ook na 19 november geen gelopen race. Daarbij is onze advocaat prof.mr. Barkhuysen in opperste staat van paraatheid, maar daarover later meer. Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.Wij werken hard aan een video verslag van de gebeurtenissen van 12 november. Zodra dit klaar is, zullen wij dit op onze site plaatsen.Tot zover deze korte update, wij blijven u op de hoogte houden!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Vandaag hadden wij een afspraak met Wouter Koolmees (D66) waarbij Ed Groot van de PvdA onverwacht aanschoof. Met zijn drieen hebben wij een bijzonder vruchtbaar gesprek gehad.Er lijkt breed draagvlak te zijn in de Eerste en Tweede Kamer voor een oplossing die wij hebben bedacht, maar waarover wij helaas nu nog niet in detail kunnen treden. Wij hebben aan Pieter Omtzigt van het CDA gevraagd om deze oplossing vanavond voor te stellen aan Staatssecretaris Weekers en hopen dat hij dit gaat doen.U kunt ons daarbij helpen en roepen daarom iedereen met een Twitter account op om een hele positieve tweet uit te sturen naar Pieter Omtzigt die namelijk keer op keer opkomt voor u als oldtimerbezitter. In deze tweet zou u bijvoorbeeld kunnen vragen: “Beste Pieter, wij waarderen uw inspanningen voor de oldtimerliefhebbers enorm en hopen dat deze tot een doorbraak kunnen leiden”.Twitteraccount Pieter Omtzigt: @PieterOmtzigtWilt u live meekijken naar de ontwikkelingen omtrent het oldtimerdossier, kijk dan hier:Livestream Tweede KamerWouter zit op dit moment van schrijven uiteraard namens u op de publieke tribune.Met vriendelijke groet,Arjan Lenoir,Namens Team VrijstellingOldtimerVandaag waren Arjan en ik in Den Haag. Wij hadden een afspraak met Helma Nepperus (Tweede Kamerlid VVD). Voor het eerst lukt het om iets beweging in de VVD te krijgen. Echter, er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.Daarna hadden wij een afspraak op het Ministerie van Financiën. Wij hebben daar onze bezwaren toegelicht en uitleg gegeven over ons dossier. Zij bestuderen onze gegevens en komen daar op terug. Wij verlieten het Ministerie met een goed gevoel.Vervolgens hebben wij met diverse fracties in de Tweede Kamer gebeld. Daaruit werd duidelijk dat wij geen enkele zekerheid hebben over het verdere verloop. Sterker nog, wij hebben in de Tweede Kamer nog geen Kamerlid gevonden die bereid is om een reparatie-amendement (wetswijzigingsvoorstel) in te dienen. Daarom zullen wij ook morgen weer in Den Haag zijn om ons uiterste best te doen verdere steun te krijgen. Zo spreken wij morgen Wouter Koolmees (Tweede Kamerlid D66). Hij is de financieel woordvoerder voor D66 en heeft gewerkt bij het Ministerie van Financiën en kan dus als geen ander de voorliggende maatregel beoordelen.Wij gaan gewoon door! En als de Tweede Kamer het niet repareert dan zullen wij alles op alles zetten de Eerste Kamer dit plan te laten blokkeren.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerTweede KamerOp maandag waren wij in Den Haag om de vergadering van de Commissie Financiën van de Tweede kamer te volgen. Als het aan de Weekers had gelegen, was het onderwerp ‘Oldtimers’ niet ter sprake gekomen, maar de heer van Vliet (PVV) zag nog net kans het voor ons enige belangrijke onderwerp aan te kaarten. Vervolgens namen ook de leden Bashir (SP) en Omtzigt (CDA) het woord om de staatssecretaris het vuur aan de schenen te leggen omtrent het onvolledig informeren van de Kamer. Immers, de cijfers over de eerste maanden van 2012, toen er naar aanleiding van het Amendement van Vliet al een significante daling van de import van oldtimers optrad, waren niet aan de Tweede Kamer overlegd, waardoor deze op basis van onvolledige informatie een oordeel moest vormen over een maatregel die, juist door die daling van de import, geen enkele nut en noodzaak dient. Voor VrijstellingOldtimer was het belangrijk dat de leden Bashir en Omtzigt deze door de staatssecretaris onvolledige informatievoorziening vermeldden, zodat dit nu in de openbaarheid gebeurd is. Van de vergadering van vorige week en de van deze week hebben wij een videoverslag gemaakt.28-10-2013: http://www.youtube.com/watch?v=27donJESfqk04-11-2013: http://www.youtube.com/watch?v=dCePao8DqooEerste KamerDinsdag hebben we ook zeer hoopvolle gesprekken gehad met diverse leden van de Eerste Kamer. Het lijkt er op dat onze kritiek op de zeer matige kwaliteit van de voorgenomen maatregel breed wordt gedragen in de Eerste Kamer. Wij proberen een zo groot mogelijke coalitie in de Eerste kamer samen te stellen die de het kabinet overtuigt de maatregel in zijn huidige vorm geen doorgang te laten vinden. Wij houden een slag om de arm, maar hebben steeds meer hoop op een goede afloop!Rechts Mr. G. Holdijk (Eerste Kamerlid SGP)AdvocaatDinsdag waren wij ook op bezoek bij onze advocaat Prof. Mr. Barkhuysen om de laatste ontwikkelingen door te nemen en de juiste strategie voor de komende weken te bepalen. Wij blijven de lijn volgen van een combinatie van politieke en juridische druk. De juridische drukmiddelen, waarover in een latere nieuwsbrief meer, dienen om de staatssecretaris tot het besef te laten komen dat hij alle relevante informatie moet aanleveren, maar ook dat hij met een serieuze gesprekspartner te maken heeft, die niet van opgeven weet.FacebookNa onze vorige nieuwsbrief hebben meer dan 1.000 mensen zich aangemeld in de Facebook groep, van harte welkom! Maar ook hebben wij veel mails ontvangen van medestanders die geen Facebook hebben. Wij zullen u daarom ook via deze nieuwsbrief blijven informeren. Link naar Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/OldtimerliefhebbersUw steun blijft nodig! U ziet, wij geven niet op! De eindstreep is in zicht, maar we zijn er nog lang niet. Wij hopen dan ook van harte dat u ons financieel blijft steunen om ons werk af te maken de de maatregel kostte wat kost, tegen te houden! http://www.vrijstellingoldtimer.nl/donerenMet vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerEven een snelle update. Gisteren waren wij de hele dag in de Tweede Kamer. Wederom kwamen de oldtimers aan bod (beeld volgt mogelijk later) en weer had Weekers het moeilijk. Inmiddels staat vast dat onze bewering dat Weekers de Kamer onvolledig informeerde, juist was.Eerste KamerVandaag spreken wij de Eerste Kamer fracties van VVD en SGP. Heel belangrijk want dit zijn 2 van de 5 partijen die het belastingplan 2014 zullen steunen. En het is juist de Eerste Kamer die wetten controleert op kwaliteit. En van de oldtimermaatregel deugt natuurlijk weinig!FacebookHet lukt ons niet om bij iedere update een nieuwsbrief te struren vanwege de vele ontwikkelingen. Wij roepen daarom iedereen die op de hoogte wil blijven op zich aan te melden bij de groep Oldtimerliefhebbers op Facebook. Wij zijn daar ook actief en plaatsen regelmatig updates. Leuk is dat u daar zelf ook mee kunt praten. De groep is te vinden op https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Stilte (voor de storm)Het zal u beslist niet ontgaan zijn maar de afgelopen tijd lijkt het erg stil te zijn geweest vanuit onze zijde. Niets is echter minder waar, achter de schermen wordt bij VrijstellingOldtimer hard gewerkt en worden de juiste voorbereidingen getroffen om alsnog deze maatregel terug te draaien! Ook al leek het aanvankelijk erg stil, wij zijn nog volop in de race!TNO rapportageTijdens het wekelijkse vragenuurtje op 1 oktober jl. werd Weekers flink aan de tand gevoeld, in het speciaal over het onjuist en onvolledig informeren van de Kamer. Weekers liet weten dat hij met nieuwe cijfers zou komen binnen enkele weken. Dit is inmiddels gebeurd. TNO is een onderzoek gestart naar de import en export van oldtimers in 2012 en 2013. Niet geheel verbazingwekkend dat hier nagenoeg dezelfde resultaten uitkomen als uit ons onderzoek. Weliswaar met een ietwat anders geformuleerde conclusie maar in de grote lijnen komt het overeen met wat wij altijd al hebben gezegd. De rapportage van TNO is hier terug te lezen.Overleg Belastingplan 2014Op maandag 28 oktober hebben de eerste behandelingen van het Belastingplan 2014 plaats gevonden in de Kamer. Hierbij houdt de commissie voor Financiën een wetgevingsoverleg. In dit overleg krijgen Kamerleden van verschillende fracties de gelegenheid om vragen te stellen over het Belastingplan. Zo ook over de vrijstelling van oldtimers. De commissie krijgt op donderdag 31 oktober de eerste antwoorden op deze vragen.Wij gaan door!Ondertussen zitten wij natuurlijk niet stil! Zo hebben wij inmiddels verschillende Eerste Kamerleden gesproken en staan binnenkort weer afspraken met politici.VrijstellingOldtimer houdt u uiteraard op de hoogte!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer  Fout bij eenmalige machtigingTot onze spijt is er iets fout gegaan bij mensen die een eenmalige machtiging hebben afgegeven. Wij hebben een aantal meldingen gekregen dat er abusievelijk tweemaal afgeschreven is, onze excuses daarvoor. Wij vragen iedereen die de afgelopen 3 maanden toestemming gegeven heeft tot het doen van een eenmalige machtiging te controleren of wij per ongeluk tweemaal hebben afgeschreven, is dit het geval, mailt u dan even naar contact@vrijstellingoldtimer.nl (vergeet niet uw rekeningnummer te vermelden) en wij zorgen dat dit gecorrigeerd wordt. Heeft u ons gesteund via ideal, dan is er niets aan de hand en hoeft u niets te doen.DE PETITIEOp 8 oktober 2013 boden wij de petitie aan de Kamerleden aan. Wij kregen formele toestemming om te mogen filmen, maar helaas is de kwaliteit niet erg best. We hebben een klein stukje van het aanbieden voor u online gezet: http://www.youtube.com/watch?v=GWMO2-AYMBk.Gelukkig bleken de Kamerleden geinteresseerd in ons verhaal en zijn daar meteen mee aan de slag gegaan! In het besloten overleg op 10 oktober 2013 hebben de fracties van  SP, PvdA, CDA en 50PLUS aanvullende vragen gesteld aan de Staatssecretaris. Wij citeren 50PLUS: "Ondanks het feit dat nu een wat betere regeling voorligt,vragen de leden van de 50PLUS-fractie of nut, noodzaak, effectiviteit, en rechtvaardigheid van deze maatregel nader onderbouwd kunnen worden. Zij vragen puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde argumenten van de Stichting Autobelangen.". Wij zijn natuurlijk bijzonder blij dat de regering nu puntsgewijs moet ingaan op de argumenten die wij hebben aangevoerd!WOB-verzoekenEerder al berichtten wij dat wij verschillende verzoeken hebben gedaan in het kader van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Op de laatste dag reageerde het Ministerie van Financiën dan toch. Deze brief geeft ons meer duidelijkheid. Nu weten wij hoe de schorsingseffecten door het ministerie ingeschat zijn: volledig onjuist! Deze en andere nieuwe informatie zullen wij de komende weken gebruiken om verder aan te tonen dat de maatregel niet alleen onterecht, onjuist en onrechtvaardig is, maar ook gebasseerd op onjuiste aannames en dat essentiële informatie ontbreekt.Lobby gaat door!De komende weken staan in het teken van benaderen van politici, zo heeft ondergetende vandaag contact gehad met 2 Eerste Kamerleden en verschillende fracties van Tweede en Eerste Kamer. Wij zullen er alles aan doen om deze maatregel teruggedraaid te krijgen!FacebookVoor gebruikers van Facebook is onderstaande link interessant. Er bestaat een groep Oldtimerliefhebbers waarin van alles over oldtimers gedeeld wordt en ook hevig over de vrijstelling wordt gediscusieerd, ook wij mengen ons regelmatig in de gesprekken aldaar. Meld u zich vooral aan!https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerPetitieVandaag konden wij eindelijk uw handtekening overhandigen aan de leden van de Tweede Kamer. Wij hebben nog eens haarfijn uitgelegd waarom deze maatregel NIET door mag gaan. En we vonden gehoor! Wij kunnen het niet vaak genoeg blijven benadrukken: het is echt nog niet te laat!Binnenkort zullen wij persoonlijke afspraken hebben met de verschillende Kamerleden. Een videoverslag van het aanbieden van de petitie komt zo snel mogelijk online op www.vrijstellingoldtimer.nlEerste KamerBijzonder vereerd waren wij met het feit dat prof. dr. Peter Essers, lid van de Eerste Kamer en voorzitter van de Financiële Commissie, even de tijd nam om het pensioendebat te verlaten - waar Staatssecretaris Weekers ook al gefileerd werd - om ons dossier persoonlijk in ontvangst te nemen. De komende tijd staan eveneens afspraken gepland met meerdere leden van de Eerste Kamer. De Eerste Kamer heeft tot taak om de kwaliteit en juistheid van wetgeving te beoordelen en precies daar schort er veel aan bij de kwestie olditmers!PowNewsWij beloofden u dat u meer van ons zou gaan horen en dat gaat  vanavond ook  gebeuren. PowNews belde ons om de kwestie te verslaan. In de uitzending van vanavond - vanaf 22:45 op NL3 - kunt u zien wat zij daarvan gemaakt hebben. Voor deze gelegenheid nodigden wij onszelf maar even uit op de stoep van het Ministerie van Financiën. De prachtige E28 op de achtergrond is van Arjan Lenoir, het slagschip van 6 bij 2 meter - een Mercury Grand Marquis - is van Bart Verberne, die ons altijd helpt met de videomontage, waarvoor wij hem bij deze vast hartelijk danken!Actie komt op gang!Het mag duidelijk zijn dat wij eigenlijk net van start gegaan zijn nu ons dossier compleet is. Wij willen iedereen bedanken voor de hartverwarmende reacties die wij hebben gekregen op de nieuwsbrieven die wij versturen. U kunt er van op aan dat wij ook de komende tijd van ons zullen laten horen, want het volgende nieuwsfeit kondigt zich morgen al aan. Staatssecretaris Weekers zal het daarmee nog moeilijker krijgen om deze absurde maatregel in stand te houden!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerPetitieMorgen is het dan zo ver, dan bieden we uw handtekening aan de Commissie Financiën van de Tweede Kamer aan. Helaas kunt u daarbij niet aanwezig zijn, omdat wij met slechts 8 personen de Tweede Kamer in worden gelaten. Maar, wij zullen namens u duidelijk melden wat u allen van deze maatregel vindt.Het dossierVan velen kregen wij het verzoek om het dossier in te kunnen zien. Bij deze ontvangt u nogmaals de link naar het dossier waarin u alles kunt terugvinden over het onderzoek dat wij de afgelopen maanden hebben gedaan: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdfOproepSteeds vaker worden wij benaderd door media die een reportage over de kwestie oldtimers willen maken. Vindt u het leuk om hierover iets te vertellen en kent u ons dossier goed? Klik dan op deze link en meld u aan, dan kunnen wij uw gegevens doorgeven aan media wanneer daar om gevraagd wordt. Wij werden zojuist gebeld door Radio Rijnmond die graag morgenochtend een reportage wil maken met een oldtimerbezitter. Wij zijn nu dus concreet op zoek naar oldtimerbezitters in de regio Rijnmond, maar iedereen kan het formulier invullen. Want er zal nog meer aandacht volgen, daar zorgen wij wel voor!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Kamervragen!Vorige week waren wij in de Tweede Kamer om te spreken met de Kamerleden Omtzigt en van Vliet. Die interviews hebben nogal wat losgemaakt! Vandaag om 13:00 uur kreeg ik te horen dat er kamervragen gesteld gingen worden over de oldtimers. En dat werd tijd ook! Snel reed ik naar Den Haag om er live bij te zijn. Van Vliet stelde de vraag waarom de teruglopende importcijfers van 2012 achtergehouden zijn door Weekers. Daarna legde Omtzigt de bewindsman het vuur na aan de schenen. Nog meer onjuisthedenIn plaats van het boetekleed aan te trekken, verzandde Weekers in nog meer aantoonbare onjuistheden. Oordeelt u zelf en bekijk de video op onze site: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/118-kamervragen. Het net begint zich nu behoorlijk om Weekers te sluiten. In het FD van vrijdag meldde hij nog dat de importafname die startte op 1 janauri 2012 het gevolg was 'van het aangekondigde kabinetsbeleid'. Nou meneer Weekers, op 1 januari 2012 was het vorige kabinet nog aan de macht - want dat viel pas in april - en pas in september waren de verkiezingen. En op 29 oktober kwam het regeerakkoord pas naar buiten! Pieter Omtzigt, maakt gehakt van de lezing van Weekers op BNR.Daily Channel TVHet actievoeren is inmiddels meer dan een fulltime job geworden voor ons. Zo waren wij zondag op uitnodiging van Daily Channel TV te gast in hun studio. Wij mochten daar ons eigen verhaal vertellen en die mogelijkheid hebben wij aangegrepen om eens even haarfijn uit te leggen wat wij vinden van de opstelling van de overheid. Bekijk dit filmpje op: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws/119-op-daily-channel-tvDit is pas het begin!Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat wij zo serieus genomen worden en er direct na ons persbericht van afgelopen vrijdag vandaag al Kamervragen gesteld worden. Maar dat is natuurlijk niet genoeg! Laat er geen misverstand over bestaan: de maatregel moet teruggedraaid worden! U kunt er op rekenen dat wij de komende tijd verder zullen gaan op de ingeslagen weg naar een eerlijke regeling. Een succesvolle weg, naar nu blijkt.  Houdt u er allemaal vertrouwen in? En blijft u ons ook steunen? http://www.vrijstellingoldtimer.nl/donerenMet vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerIn de mediaDe kans is groot dat u gisteren van ons gehoord hebt. Diverse media brachten onze actie onder de aandacht, zoals: Auto Motor Klassiek, Auto Motor Youngtimer, Autoweek, Business News Radio, GeenStijl en Nu.nl. Daarnaast waren wij te gast in de Nationale Autoshow van BNR en in het Autoweek Journaal.Persbericht: Weekers leverde onjuiste informatieEn dit alles was natuurlijk naar aanleiding van ons persbericht waarin wij naar buiten brachten dat Weekers de Kamer onjuist heeft geïnformeerd en het artikel dat Taco Mulder hierover schreef in het Financieele Dagblad. Wij hebben gewacht met het naar buiten brengen van dit nieuws omdat wij reeds maanden met het Ministerie van Financiën in gesprek zijn en liever hadden gezien dat men samen met ons een oplossing zou bedenken. Maar Weekers hield de deur strak dicht: “Er is een akkoord met de oldtimerbranche en de Tweede Kamer lijkt daarmee akkoord te gaan.”. Maar zo gemakkelijk komt hij niet van ons af! Het verkeerd informeren van de Tweede Kamer is namelijk een politiek doodzonde. Luistert u maar even naar wat Kamerleden van Vliet en Omtzigt hierover te zeggen hebben. Daarom is Weekers nu genoodzaakt om opnieuw met de Tweede Kamer en de alliantie (waaronder FEHAC en KNAC) te gaan praten. En wij zorgen ervoor dat wij daarbij zijn! Hoe nu verder?Zoals wij al eerder meldden, nu gaat het pas echt beginnen. Kamerleden zullen Staatssecretaris Weekers hierover bevragen. Wij zullen alle Kamerleden benaderen en zorgen dat zij de waarheid te horen krijgen! OPROEPMaar wij hebben ook een vraag aan u: de komende tijd zullen nog meer media aandacht aan onze actie besteden. Hoe meer aandacht hoe beter. Daarom vragen wij aan u of u wellicht contacten heeft bij media (kranten, omroepen, internet, lokale media, etc, etc). Maar zelfs al heeft u geen contacten, bestook hen met ons nieuws, zodat iedereen hierover te horen krijgt. Onderaan deze mail treft u een aantal linkjes die u kunt gebruiken voor het benaderen van de media. Dus bel, mail en twitter hen om onze actie kracht bij te zetten! Heeft u onze hulp nodig? Mail naar contact@vrijstellingoldtimer.nl of bel 030-3032060.HET DOSSIERWij meldden al vaker dat wij zeer druk waren om ‘het dossier’ op te bouwen. Dit is eindelijk klaar en wij zijn er best trots op. Speciale dank wil ik hiervoor uitspreken naar Arjan Lenoir, die maanden lang tot in de kleine uurtjes complexe berekeningen heeft gedaan om ons verhaal goed te onderbouwen! Nu kunt u zelf teruglezen waar wij al die tijd mee bezig waren. Hierbij de link naar het dossier, het is een bijna 40 pagina’s tellend document, maar op pagina 4 treft u een samenvatting van een A4-tje: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdfHieronder treft u de links naar documenten die u kunt gebruiken voor het benaderen van de media:http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Dossier_VrijstellingOldtimer.pdfANP PersberichtMet vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer Bovenstaande foto roept wellicht vragen bij u op. U ziet hier Kamerlid Roland van Vliet van de PVV. Hij was het, die eind 2011 zijn amendement indiende waarna klassiekerliefhebbers eindelijk rust dachten te hebben gekregen. Het was zijn amendement dat de import van met name jonge oldtimers (op diesel) effectief terugdrong. VrijstellingOldtimer koos ervoor om het nieuws dat wij u te melden hebben vandaag als eerste aan hem voor te leggen. Ondanks de hectiek van de Algemene Beschouwingen nam hij ruim de tijd voor een goed gesprek. En wat blijkt? Hij was het volledig met ons eens! Morgen staat het gehele interview met Van Vliet online.Tot op heden heeft u van ons nog niet al te veel in de media vernomen, maar dat gaat met ingang van morgen veranderen. Wij zijn in de afgelopen maanden druk bezig geweest om ons dossier compleet te maken. Om onze teksten te toetsen en onze cijfers te onderbouwen. Dankzij de enorme inzet van ons team is dat dossier nu klaar. Dit kunt u in zijn geheel vanaf morgen van onze site downloaden. Het is nu tijd dat de waarheid rondom het oldtimer-dossier verteld wordt! Natuurlijk zouden wij dit graag nu al met u delen, maar u zult toch nog even tot morgen moeten wachten. Om uw verwachtingen toch enigszins te temperen: morgen wordt helaas nog niet bekend gemaakt dat de maatregel al van tafel gaat. Maar de eerste stap daartoe gaat gezet worden, dat staat wel vast. Wij nodigen u van harte uit om morgen het Financieele Dagblad te kopen of af te stemmen op BNR, maar vooral ook in de middag de BNR Autoshow te luisteren waar ik in gesprek ga met Wouter Karssen en Meindert Schut over dit onderwerp, maar houd zeker ook de websites van Auto Motor KlassiekAutoblogHet AutomobielAuto Motor Youngtimer en Autoweek in de gaten.Morgen, kortom, hoort u meer van ons!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerRaad van State laat niets heel van voorgestelde oldtimerregelingGepubliceerd 18 september, 2013 | Door Erik van PuttenDe Raad van State heeft geen spaan heel gelaten van de oldtimerregeling zoals die dit voorjaar werd overeengekomen door Staatssecretaris Frans Weekers en de oldtimeralliantie. Dat meldt politiek verslaggever Hans Verbeek op Business News Radio. Op tal van punten werd het 40-jaar compromis door de mangel gehaald. Het politieke orgaan lijkt daarmee een belangrijke vervolgstap te zetten van het door Vrijstellingoldtimer.nl geinitieerde offensief tegen de aanpassing van de huidige regeling. Onduidelijk en niet uitvoerbaarDe regeling is onduidelijk en niet uit te voeren. Hij moet volledig worden herzien. Het 40-jaar compromis krijgt een dikke onvoldoende van de Raad van State. Verder gaf het politieke orgaan aan dat “in geld de politieke maatregel niet veel voorstelt”. Dat is discutabel, want het bedrag aan gederfde inkomsten bij invoering van de oldtimerregeling plaatst die opmerking al in een ander perspectief. StruikelblokWaar de Raad van State met name over struikelt is de overgangsregeling voor benzineauto’s die ouder zijn dan 26 jaar.. “Die mogen drie wintermaanden niet rijden om voor een kwarttarief in aanmerking te komen. En voor dieselaars en LPG-rijders met een auto tussen 26 en 40 jaar oud telt dat allemaal niet. Het is ondoenlijk om dat te monitoren en dus niet of nauwelijks uitvoerbaar.” Ook het milieuargument kan van tafel: “Dat verhaal is helemaal niet te controleren, zacht uitgedrukt.” Niets aan duidelijkheidDe Raad van State is duidelijk in het oordeel. Het 40-jaar compromis is onuitvoerbaar en onduidelijk. Er is nog iets: het is ook inconsequent en strookt niet met de opvattingen die Staatssecretaris Frans Weekers eerder over de oldtimerproblematiek had. In een Kamerdebat zei hij ooit dat hij niet voor specifieke groepen oldtimerbezitters allemaal uitzonderingen en aparte regels wilde creëren. De oldtimerregeling zoals nu voorgesteld staat daar haaks op. Oorspronkelijk evaluatiemomentEerder toonde Vrijstellingoldtimer.nl- de enige belangenbehartigende organisatie die zich nog met de strijd tegen het 40-jaar compromis bezighoudt- al aan dat er ook juridisch van waterdichtheid niet te spreken is. Daarbij kwam nog iets opmerkelijks aan het licht: de huidige regeling- het Amendement Van Vliet- zou pas in 2015 door Den Haag worden geevalueerd. Een aanpassing van de huidige oldtimerregeling is ook daarom al hoogst merkwaardig. 

VervolgstapDe Raad van State heeft in ieder geval een zeer duidelijk signaal afgegeven. Een signaal dat de inspanningen van Vrijstellingoldtimer.nl bevestigt. En een heel belangrijke vervolgstap is in de richting van het behoud van de MRB-vrijstelling voor old- en youngtimers in de huidige vorm.  - See more at: http://www.amklassiek.nl/raad-state-kraakt-voorgestelde-oldtimerregeling...Derde dinsdag in SeptemberVandaag arriveerden Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima in hun meer dan honderd jaar oude oldtimer 'belastingvrij' bij de Ridderzaal.Belastingplan 2014In het belastingplan 2014 wordt het 40 jaar compromis bevestigd en uitgewerkt. Eigenlijk zijn hier geen nieuwe spannende feiten over te melden. Opvallend is dat maar liefst 11 pagina's uit het 103 pagina's tellende belastingplan over de afschaffing van MRB-vrijstelling voor oldtimers gaan. Wij hebben voor de geïnteresseerden deze teksten op een pagina op onze site geplaatst, deze kunt u hier bekijken.Reden tot paniek?Nee hoor. We hoeven nog echt niet bij de pakken neer te gaan zitten. Het belastingplan bevat 'slechts' voorstellen van de regering aan de Tweede Kamer. Geen wetgeving dus! De Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog hun goedkeuring aan geven. De leden van de Tweede Kamer hebben de mogelijkheid om amendementen (wijzigingsvoorstellen) in te dienen op het belastingplan. Ieder jaar worden vele tientallen amendementen op het belastingplan ingediend en ook aangenomen.Hoe nu verder...De komende weken vinden de Algemene Beschouwingen plaats en zal de kwestie oldtimers zeker aan de orde komen. Het team van VrijstellingOldtimer.nl zal alles in de strijd gooien om dit voorstel te doen torpederen. Zoals u weet hebben wij een enorm dossier opgebouwd. Dit dossier wordt op dit moment voorzien van een juridische paragraaf door onze topadvocaat prof. mr. Barkhuysen en zal volgende week gereed zijn. Wij sturen dit naar u op, maar natuurlijk ook naar alle Tweede en Eerste Kamerleden. Tegelijkertijd maken wij in de media - radio, krant en televisie - melding van de vorderingen van onze actie. Onze daadwerkelijke missie gaat nu aan de oppervlakte komen!Het succesjaar 2009Zoals u weet hadden wij in 2009 succes met onze actie voor zakelijke youngtimers. Deze maatregel werd toen teruggedraaid met steun van de voltallige Tweede Kamer. Ook toen werd er een amendement ingediend om de kwestie te herstellen en dat is dus wat we ook dit jaar voor u gaan proberen te bewerkstelligen!Steun ons!Zonder uw steun geen 'succesjaar 2013' voor Vrijstellingoldtimer. Zonder voldoende geld in de 'oorlogskas' - om bijvoorbeeld onze juridische bijstand te financieren - houden wij het niet lang vol op de barricaden. Steun daarom onze actie en doneer. Al is het maar een tientje: alle beetjes helpen!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerHartelijk dank!Vorige week verzochten wij iedereen die een vrijstellingsbrief uit 2013 in zijn bezit heeft, ons hiervan een kopie toe te sturen. Middels deze weg willen we jullie danken voor de massale respons op dit verzoek. Onze oproep ging op woensdagavond de deur uit en diezelfde nacht ontvingen wij al tientallen reacties. Indrukwekkend! Inmiddels is de teller de 800 gepasseerd en zijn Ramòn en Kaj druk bezig deze allemaal te verwerken. Nieuws hierover volgt later.Afschaffing oldtimervrijstelling in gelekt CPB rapportAfgelopen weekend lekte de Macro Economische Verkenning 2014 uit, waarna de cijfers ook openbaar werden gemaakt. Dit rapport zou officieel pas op Prinsjesdag bekend worden gemaakt. In dit document treffen we één zin aan over de opheffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers en tot onze verbazing wederom andere getallen.Meer weten? Klik hier.Morgen: Prinsjesdag!Morgen (dinsdag 17) is het dan zo ver, de dag die je wist dat zou komen! Prinsjesdag 2013 en de eerste troonrede van onze nieuwe Koning. Natuurlijk zijn wij enorm benieuwd wat hij over onze oldtimers zal zeggen.... Enfin, morgen zullen we dan eindelijk kunnen lezen hoe het 40 jaar compromis uitgewerkt is in belastingplan 2014. Natuurlijk zullen wij dit direct uitzoeken en u daarover persoonlijk informeren.Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimer OproepVanavond zaten Arjan Lenoir en ondergetekende met onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen om de tafel inzake de oldtimerkwestie. Daarbij kwamen de brieven aan de orde, waarin de belastingdienst u meldde dat u geen MRB meer hoefde te betalen voor uw oldtimer. U krijgt deze brief enkele weken voor uw auto de vrijstellingsleeftijd bereikt, of enkele weken nadat u de nieuwe eigenaar van een reeds vrijgestelde oldtimer bent geworden. Wij hebben vernomen dat belastingkantoren momenteel verschillende berichten versturen. Wij zijn daarom op zoek naar brieven uit 2013 van de belastingdienst waarin u verteld wordt dat u geen MRB meer verschuldigd bent voor uw oldtimer. Wij roepen daarom iedereen die een dergelijke brief uit 2013 heeft op, deze in te scannen en naar ons te mailen. Dat kan via een reply op deze mail of te mailen naar contact@vrijstellingoldtimer.nl. Wij zien uit naar uw reactie!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerVierde NieuwsbriefDe afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.Wat mogen we daarna verwachten?Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financiën en de “oldtimeralliantie”, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!De staatssecretaris van Financiën stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.          VrijstellingOldtimer heeft de NAP-gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financiën zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.KamervragenOp 28 januari 2013 werden er door kamerlid Bashir Kamervragen over de oorspronkelijke maatregel uit het regeerakkoord. Op 4 september j.l. (7 maanden later!) werden deze door Ministerie van Financiën beantwoord. Deze antwoorden liggen geheel in de lijn der verwachtingen en veranderen niets aan de conclusies in ons dossier. Klik hier om naar de publicatie te gaan.Blijf ons steunen!De strijd VOOR de oldtimers begint nu echt. Wij zullen deze komende beslissende maanden alles op alles zetten om deze absurde maatregel van tafel te krijgen. Wij rekenen op uw aanhoudende steun!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerDerde NieuwsbriefHet zomerreces is bijna ten einde. Wie had gehoopt dat het kabinet van Rutte en Samsom deze rustige tijd zou benutten voor zelfreflectie en terug zou komen op het besluit omtrent oldtimers, komt helaas bedrogen uit. Men heeft het reces vooral gebruikt om de zoektocht naar 6 miljard extra bezuinigingen af te ronden. VrijstellingOldtimer heeft deze zomer ook niet stilgezeten. Nog meer relevante rapporten en onderzoeksdata werden opgevraagd, al dan niet middels een beroep op de Wet Openbaar Bestuur. Verstrekte gegevens werden geanalyseerd en voor zo ver relevant toegevoegd aan ons inmiddels lijvige dossier. Dit is van belang om de illusie over de verwachte belastinginkomsten met FEITEN te kunnen weerleggen en aan te tonen dat dit kortzichtige beleid alleen maar verliezers kent.Op 2 september is het zomerreces weer achter de rug. Wij zijn er klaar voor!Enquête: De gevolgen van het “40-jaar compromis”Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enquête over de gevolgen van het 40-jaar compromis. Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper één maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.Dat oldtimereigenaren hun voertuig(en) liefhebben mag blijken uit het feit dat ongeveer drie kwart van de deelnemers voornemens is het voertuig ook volgend jaar te behouden. Daar staat echter tegenover dat slechts een verwaarloosbaar klein deel (minder dan 10%!) ook werkelijk de volledige MRB gaat betalen.De belangsrijkste resultaten van onze enquête zijn: 1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen! Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden. 2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik. Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen. 3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald. Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enquête treft u aan in het volledige artikel op onze websiteDe enquête blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!Constructief overleg met de FEHACHet 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. VrijstellingOldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het "40-jaar compromis". We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financiën grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden,Namens Team VrijstellingOldtimerEnqueteIn ons dossier voor de politiek is een goede cijfermatige onderbouwing van essentieel belang. Daarom bestudeert het team van VrijstellingOldtimer op dit moment grote hoeveelheden gegevens over oldtimers van het CBS, NAP, RDW en PBL. Op basis van deze gegevens willen wij aantonen dat het de afspraak over de afschaffing van de MRB-vrijstelling in het regeerakkoord en het daarop volgende “40-jaar-compromis” onrechtmatig en onzorgvuldig tot stand zijn gekomen.Helaas verstrekken al deze gegevens geen enkel inzicht in de consequenties van dit voorgenomen beleid en kunnen we hiermee niet bewijzen dat het beoogde bedrag van 137 miljoen nooit opgehaald zal worden. En juist dat kan van doorslaggevend belang zijn in deze actie, zoals wij in onze vorige actie voor de bijtelling van Youngtimers hebben geleerd.Daarom vragen wij de aandacht van alle eigenaren van voertuigen met een bouwjaar van 1974 t/m 1987 voor onze eerste enquête over de gevolgen van het “40-jaar-compromis”. Indien u nog niet precies weet wat het “40-jaar-compromis” voor u gaat inhouden, adviseren wij u onze informatiepagina hierover te raadplegen alvorens de enquête in te vullen.In de enquête wordt u gevraagd naar wat u gaat doen als het compromis per 01-10-2014 in de wet wordt vastgelegd. Omdat dit per brandstofsoort verschillend kan zijn wordt u eerst verzocht de brandstofsoort selecteren. Om financiële gevolgen voor de overheid nauwkeurig te kunnen berekenen hebben we wij ook enkele basisgegevens van uw voertuig(en) nodig, alsook uw (geschatte) gemiddelde jaarkilometrage. Heeft u meer dan één oldtimer, dan wordt u verzocht de enquête voor elk voertuig in te vullen. Klik op onderstaande knop om de enquête te starten.   Dank voor uw medewerking!Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer Tweede Nieuwsbrief:  www.vrijstellingoldtimer.nl:Van velen krijgen wij de vraag of het nog niet te laat is. Het antwoord is: NEE!40-jaar compromisDe Alliantie (RAI vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB , KNAC en FEHAC) heeft inderdaad een akkoord gesloten met het Ministerie van Financiën. Maar het is goed om te weten dat de wetswijziging nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd moet worden.De procedureHet bereikte akkoord wordt door het Ministerie van Financiën momenteel uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Op Prinsjesdag (17 september 2013) wordt het belastingplan door Minister Dijsselbloem gepresenteerd. Vervolgens zal de Tweede Kamer het Belastingplan behandelen en kunnen Tweede Kamerleden hier veranderingen in aanbrengen door amendementen in te dienen. Ieder jaar worden op deze manier tientallen amendementen ingediend. Zoals u weet, voerden wij al eerder actie inzake Youngtimers in 2009. Die kwestie werd ook middels een amendement opgelostDe kwestie van de vrijstelling voor oldtimers is dus nog zeker niet besloten!Eerste KamerOns sterkste argument tegen de voorgestelde wijziging om de MRB vrijstelling opnieuw ingrijpend te wijzigen is de manier waarop deze kwestie is behandeld door het Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer. Wij hebben gelukkig een Eerste Kamer die wetgeving en wetswijzigingen controleert en wie kan dat beter vertellen dan Premier Rutte zelf. Daarom waren wij de afgelopen week op bezoek bij professor dr. Essers. De heer Essers is lid van de Eerste Kamer (CDA) en voorzitter van de Financiële Commissie in de Eerste Kamer. Wij hebben onze bezwaren toegelicht en vonden een luisterend oor. Dit is uitermate goed nieuws en bewijst dat de zaak nog zeker niet beslecht is. Onze actie wordt serieus genomen! Komende week hebben wij wederom een aantal interessante afspraken, waarover wij u natuurlijk zullen informeren.AutoweekDat wij serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat wij wederom in het Autoweek Journaal te gast waren. U kunt deze video bekijken via http://www.youtube.com/watch?v=Hy6woAB4V5A. Komende woensdag staan wij ook in de papieren versie van de Autoweek.Wat nu?Wij gaan keihard verder om de strijd voor u te voeren. Wij vragen uw hulp om zoveel mogelijk deelnemers aan onze actie bijeen te brengen door ze te wijzen op onze website. Want hoe meer mensen onze actie steunen en hun mailadres achter laten op onze site, hoe sterker wij staan tegenover de politiek. Samen moet het lukken!Met vriendelijke groet,Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer.STEUN DE ACTIE/DONEREN Eerste Nieuwsbrief van www.vrijstellingoldtimer.nl: Eindelijk, het is zover, onze eerste nieuwsbrief is een feit. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, want er moest veel en ingewikkeld werk gedaan worden. In Den Haag staat men immers niet met open armen klaar om onze bezwaren aan te horen. Er is toch ’n akkoord? ANWB, Bovag, Fehac, KNAC, etc. hebben toch allemaal ingestemd?Dat akkoord is echter wel het probleem, want hierdoor zijn per 01.01.2014 alleen voertuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld. Bij de personenauto’s zijn dat er ongeveer 100.000. Alle jongere auto’s betalen daar nu de rekening voor. Dat zijn er zo’n 110.000 vanaf 30 jaar gerekend of 220.000 vanaf leeftijd 25 jaar (de grens is op 01.01.2012 al naar 30 jaar verhoogd). En daar komen ook nog tienduizenden bedrijfsauto’s, kampeervoertuigen en motorfietsen bij die opnieuw mogen gaan betalen. Uit deze aantallen blijkt duidelijk dat het akkoord de belangen van de meeste eigenaren schaadt. KNAC en Fehac hebben de meeste oldtimer-bezitters in de steek gelaten, waardoor deze groep nu jaarlijks zo’n 125 miljoen aan belasting mag gaan betalen.Ons doel is om wel alle eigenaren te vertegenwoordigen en de hele regeling van tafel te vegen. Want er heeft al een wetswijziging plaatsgevonden die er op gericht is om intensief gebruik van oldtimers tegen te gaan. Deze wet is op 01.01.2012 ingegaan en verhoogt de leeftijdsgrens geleidelijk naar 30 jaar voor vrijstelling. Daarnaast geldt er een brandstoftoeslag voor diesel en LPG die men blijft betalen om veelgebruik te “ontmoedigen”. Daar ging het toch om?Uit de officiële cijfers die wij hebben verzameld, blijkt dat de wet goed werkt. De overheid heeft deze gegevens niet eens afgewacht toen men al in oktober 2012 liet weten dat de vrijstelling voor àlle oldtimers zou worden afgeschaft. Dat is nu het “40 jaar compromis” geworden, de 3e ingrijpende wijziging in korte tijd. Want het begon allemaal met de wetswijziging waarmee de oldtimer vrijstelling zou worden “bevroren” per 01.01.2012: alleen auto’s van 1986 of eerder bleven vrijgesteld. Volgt u het nog?Gelukkig zijn er in ons land (en in Europa!) regels waaraan de overheid zich dient te houden en die het parlement (met name de Eerste Kamer) controleert. Wij zullen daar gebruik van maken omdat zowel de procedure, als het gebrekkige of ontbrekende cijfermateriaal niet kloppen. Bovendien zijn de gevolgen voor de betrokkenen onvoldoende nagegaan en is het oncontroleerbaar hoe men tot de begrote belastingopbrengst komt.Op onze website Vrijstelling Oldtimer zullen wij meer informatie gaan plaatsen. De hele site wordt bijgewerkt, ook als het gaat om nieuws in de media of uw reacties. Op de site treft u dan ook een 3 tal filmpjes aan waarin Wouter van Embden kort uitlegt waar het ons om gaat. Wij danken Auto Week en in het bijzonder Michiel Willebrands voor hun bijdrage hieraan! De links naar de filmpjes:Over de actie: http://www.youtube.com/watch?v=r9MiKTi1u-sWat gaan wij doen: http://www.youtube.com/watch?v=wNd7vRn7I-UOver de kansen: http://www.youtube.com/watch?v=jq48DX2ZwnIOns team is inmiddels uitgebreid met Maria Pels en Arjan Lenoir. Zij hebben zich bij ons team aangesloten om onze slagkracht te vergroten. Mede dankzij hen, maar ook Maarten Wilbers van Auto Motor Klassiek en Marco Hof (zie zijn interview met dhr Staal van de KNAC in AMK) hebben wij nu bijna 20.000 aanmeldingen binnen via de website. Hartelijk dank voor jullie hulp!Uiteraard ook veel dank aan alle donateurs. Om daadkrachtig te werk te kunnen gaan, zijn donaties van essentieel belang. De aankoop van gegevens en de adviezen van externe specialisten zijn niet gratis en het opbouwen van degelijke dossiers en de lobby in Den Haag kost veel tijd en dus ook geld. Daarom in deze nieuwsbrief een vriendelijk doch dringend verzoek: Doe alstublieft allemaal mee! Dit initiatief is volledig afhankelijk van donaties en die zijn hard nodig om de actie succesvol voort te kunnen zetten. U kunt uw donatie heel gemakkelijk via de website overmaken met IDEAL, een éénmalige machtiging of een overschrijving. De link naar deze pagina is http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren.Steun onze actie, uit eigen belang of als sympathisant. Met een bijdrage, door anderen te informeren en ze naar de website te verwijzen. Deze dreigende wetswijziging moet (en zal) van tafel!Wij houden u op de hoogte. Sinds 14 mei weten we dat oldtimers en dan vooral de diesels en lpg auto’s pas vanaf 40 jaar oud belastingvrij worden. Door het gewicht van onze auto’s en het gebruik van diesel/lpg worden eigenaren van Land Rovers hier extra hard door getroffen. Het gaat weer goud geld kosten om een Land Rover te rijden, tenminste als de politiek haar zin krijgt.Het lijkt een gelopen race maar er zijn nog kansen, zie deze website: www.vrijstellingoldtimer.nlDe LRCH ondersteunt dit initiatief van harte en roept al haar leden op om de steunbetuiging te ondertekenen en eventueel een vrijwillige financiële bijdrage te doen.Met z’n allen staan we sterk! Steun dit initiatief van mensen die al eerder het gelijk aan hun kant hebben gekregen.Het bestuur van de Land Rover Club Holland

Type artikel: 

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin