Vervangen distributieriem 200 en 300 Tdi

Zoals wellicht bekend is, moet de distributieriem van de 200 TDi en 300 TDi motor volgens voorschrift iedere 100.000 km worden vervangen. Op zich een relatief simpel karwei. Het kan wel zinvol zijn om over het juiste gereedschap te beschikken. Met name de krukaspoelie zit behoorlijk vast.Nu wil het geval dat constructie van de distributieriem aandrijving voor de 300 TDi al aanzienlijk was verbeterd ten opzichte van de 200 TDi. Echter, voor de vroege 300 TDi's (ongeveer het eerste productiejaar, ik heb geen nummers) is achteraf toch nog een wijziging noodzakelijk gebleken. De reden hiervoor was het feit dat de opstaande kanten van het spannertandwiel in een aantal gevallen langzam de zijkant van de riem begon op te eten. De riem werd steeds smaller, soms zelfs tot het punt waarop hij brak. Overigens is een gebroken distributieriem bij een 200 of 300 TDi meestal niet zo ernstig. In vrijwel alle gevallen beperkt de schade zich tot een of meer verbogen stoterstangen. Zuigerschade of schade aan de kleppen is in ieder geval uitzonderlijk. Voor het vervangen van de distributieriem bij een 300 TDi kun je het beste gebruik maken van kit nummer STC4096K.Deze kit bevat:

  • 1 distributieriem (identiek aan de originele)
  • 1 riemspanner (stalen spanrol i.p.v. kunststofrol en geen opstaande randen meer voor de geleiding van de riem)
  • 1 geleiderol (opstaande kant aan de achterzijde i.p.v. losse ring bij de oude versie)
  • 1 krukastandwiel (met opstaande zijkanten voor geleiding van de riem, i.p.v. van bij de spanrol)
  • 1 distributiedekselpakking
  • 1 nieuw tapeind en bijbehorende zelfborgende moer voor de bevestiging van de geleiderol.

Deze complete kit kost minder dan alleen een riem en een pakking wanneer deze los besteld worden. Bij de montage moet je er op letten dat de ring, welke achter de geleiderol is gemonteerd, niet weer gemonterd moet worden. De nieuwe geleiderol is aan de achterzijde voorzien van een opstaande rand, welke de functie van de ring overneemt. Bij montage natuurlijk goed de voorschriften uit het werkplaatshandboek in acht nemen en vooral goed letten op de voorgeschreven aanhaalkoppels. De 1e foto is de "oude" spanner en geleider, de 2e foto is de "nieuwe".

Meedoen aan de technische kennisbank?

Help je mee om de Kennisbank verder uit te breiden?Wordt deel van de Technische Commissie! Neem contact op (je dient ingelogd te zijn).

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin