Magazine 02 - 2025

Magazine 02 - 2025

Verschijnt in week 15
Header afbeelding

LRCH 35 YRS | Concours d'Elegance

Vlak na de oorlog hadden de gebroeders Wilks in Engeland een idee. Zij tekenden in het strand van Red Wharf Bay hun prototype Rover voor op het platteland.
In recordtijd werd een auto ontwikkeld die onder de naam Land Rover naar buiten gebracht kon worden.
Tijdens de Amsterdam Motor Show in 1948 werd de Land Rover voor het eerst aan het publiek getoond.

 De allereerste Land Rover werd in Amsterdam aan het publiek tentoongesteld.

Na de oorlog was er vooral behoefte aan mobiliteit en voertuigen die konden helpen aan een snel herstel van de economie en de landbouw.
Door het in ruime mate aanwezig zijn van aluminium, werd de carrosserie uitgevoerd in dit lichtgewicht plaatmateriaal; onder andere een reden waarom er ook nú nog altijd veel Land Rovers in het straatbeeld aanwezig zijn. Aluminium roest niet zoals plaatstaal.

Allengs werd de Land Rover omgetoverd tot een ‘multi-purpose vehicle’, zodat ook een brandweerspuit, maar bijvoorbeeld ook de hoefsmid op de aftakas zijn machines kon laten draaien, zonder dat er specifieke stroom op locatie benodigd werd.
Mede door de terreineigenschappen werd de Land Rover een welhaast instant succes ‘all over the world’.

75 Jaar Land Rover in beeld

Tijdens de viering van het 35-jarig bestaan van de Land Rover Club Holland wordt uiteraard stilgestaan bij de 75 jaar merkhistorie.
Op het voorplein van Kasteel Middachten in De Steeg zullen naar schatting rond de 40 Land Rovers een beeld geven van wat er zoal is geproduceerd.
Het overzicht begint met een Series 1 uit 1952 en loopt tot en met de meest actuele Range Rover Sport uit 2023.
Download hier het overzicht van aangemelde Land Rovers.

 Ook aanwezig: een Series II 88″ uit 1962 met een kaapstanderlier

U kunt genieten van volledig gerestaureerde voertuigen in concoursstaat, maar ook staan er bijzondere Land- en Range Rovers in nog originele staat.
Zo is er een Range Rover takelauto uit 1983, die rondom Tiel veelvuldig is ingezet geweest, maar de laatste decennia verborgen is gebleven in een loods. Speciaal voor dit evenement wordt de auto weer rijdbaar gemaakt.

Een ander bijzonder en uniek voertuig is de Range Rover Classic ‘Camel’ uitvoering (maar géén Camel Trophy wedstrijdauto). Deze Range Rover werd in Duitsland in een oplage van slechts 6 stuks in 1985 als prijs beschikbaar gesteld van een prijsvraag. Van de 6 auto’s zijn er 5 verdwenen….
Het enig overgebleven exemplaar ter wereld (!) staat op dit Concours d’Elegance.
Zo kan er likkebaardend langs een reeks van Land Rovers gewandeld worden op een prachtige locatie in een geweldige ambiance van Kasteel Middachten.

Hier vind je de complete lijst met aangemelde Land Rovers!

 De advertentie uit 1985 voor de Range Rover ‘Camel’ t.w.v. DM 100.000,- 

Herinner jij je deze nog?

Wie Rijkspolitie zegt, denkt waarschijnlijk gelijk met weemoed terug aan de tijden dat de Hermandad in lange witte jassen en met witte pothelmen op in de open Porsches 911 Targa over ’s heren wegen snelde.
Maar menig Land Rover -hart zal toch sneller gaan kloppen bij het zien van een Rijkspolitie Range Rover uit de jaren ’70.
In vrijwel originele staat is deze mastodont van de snelweg op het Concours te bewonderen.
Nee, de politie gaat geen foto’s maken; dat mag u zelf doen deze dag!
RR 253 77 39-SL-20 ws6(7V)

Modernere tijden

Ook auto’s van recentere datum zullen aanwezig zijn om het overzicht compleet te maken.
In tijden van massaproductie en industrialisatie zul je denken dat dit dan de duizend in een dozijn zullen wezen. Maar dan heb je het mis.

Ook in de huidige tijd (of misschien wel : juist in de huidige tijd) worden er auto’s gebouwd die een (zeer) beperkte oplage kennen. Daarmee worden ze exclusiever en de kans dat je ze dus in het wild ziet is derhalve navenant klein.
Tipje van de sluier is bijvoorbeeld deze Defender 90 Trophy Edition.
Inderdaad: een afgeleide van de Camel Trophy van weleer. Maar dan wel in een recente 90 uitvoering. Hiervan zijn er wereldwijd slechts 25 gebouwd.
Twee daarvan vonden in Nederland ene plek. Ze worden goed bewaard in afgesloten ruimten om er slechts sporadisch uit gehaald te worden.

Camel Trophy en G4 Challenge

De naam viel al even. Camel Trophy.
In 2023 is het precies 25 jaar geleden dat de laatste Camel Trophy met Land Rovers is verreden. Dit gebeurde met de toentertijd nieuw geïntroduceerde Freelander.
Uit de roemrijke en tot de verbeelding sprekende geschiedenis van de Camel Trophy, zijn een groot aantal originele en tribute Camel auto’s aanwezig om te bewonderen. Ga terug in de tijd en waan u even als avonturier en deelnemer aan de Camel Trophy van weleer.
Ook hiervan staan unieke exemplaren en een dergelijke hoeveelheid Camel Trophy auto’s zul je niet snel meer in het openbaar bij elkaar zien in Nederland.
In totaal zijn er zo’n 30 Camel Trophy Land Rovers aanwezig!

 De Camel Trophy Discovery is van zeer dichtbij te bekijken

Naast de gele Camel Trophy auto’s zullen ook de herkenbare oranje Land Rovers van de latere G4 Challenge aanwezig zijn.
De Challenge werd in 2003 gestart (nu dus 20 jaar geleden!) en werd slechts 2 maal gestreden; in 2003 en 2006.
Door de wereldwijde financiële crisis werd vroegtijdig besloten met het project te stoppen. Toch zijn er nog verkenningstochten uitgevoerd in 2008 voor de, toen, op handen zijnde G4 Challenge in 2009.

Uit deze perioden zijn ook originele wedstrijdauto’s aanwezig.
Zo is er een Defender 130 waarvan er slechts 5 gebouwd zijn en er nog welgeteld 2 op de wereld rondrijden.


Foto: G4 Owners Club

 

 Een onmiskenbare oranje Land Rover G4 Challenge auto

Muzikale omlijsting en vertier

Een Concours mag niet zonder een fijn muziekje.
Zo is er een Jazzkwartet wat op het terrein rondloopt en kunt u al vanaf 9:30 uur een koffieconcert bijwonen van Trio Tangata.

 Trio Tangata speelt o.a. in de stijl van Astor Piazzolla

Koffie met koek en broodjes zijn verkrijgbaar op het terrein.

Voor de (kleinere) kinderen is er een speelplein ingericht.
Oudere kinderen kunnen met RC Land Rovers op een parcours rijden en hun behendigheid testen.

Ook kan er meegereden worden in moderne Land Rovers over het Urban Challenge Parcours.
 Het UrbanChallenge Parcours laat u op een klein parcours de eigenschappen van een Land Rover goed beleven!

Entree

Een uniek evenement dus, dat de historie van een uniek automerk laat zien.
Ben jij ook een liefhebber van Land- en Range Rovers?
Wil je de Camel Trophy en/of G4 Challenge auto’s nu eindelijk een keer van dichtbij zien?

Kom dan op zondag 21 mei naar Kasteel Middachten in De Steeg.

De entree is GRATIS en het Concours is open van 10:00 – 14:00 uur.
Parkeren kost € 5,- en is op loopafstand van het kasteel.

Navigeer naar de Hoofdstraat in De Steeg en volg de borden Parkeren Concours.