Magazine 06 - 2024

Magazine 06 - 2024

Verschijnt in week 50
Header afbeelding

Two of a Kind

Toen Land Rover een jaar of 3 geleden een feestje vierde omdat ze 70 jaar jong was, bracht de werkplaats van Land Rover Classic de ons allen welbekende Works V8 op de markt. Als eerbetoon aan de uitgewandelde Defender en niet met, zoals de restomodders, een LS3 V8. Neen, ze dachten: ”we putten uit het eigen schap en lepelen een Jaguar V8 in het vooronder. Dat kennen we. Daarvan weten we wat het doet. En daarvan maken we er genoeg en doet SVO leuke dingen mee.”  

Het is in feite hetzelfde blok dat in de Range Rover Sport SVR ligt, maar dan ongeblazenDe 5.0liter V8 levert 405pk en duwt de 90 in 5,6sec van 0-60mph. Met een royale 515Nm aan trekkracht (de Defender Td4 doet het met 360Nm) moet het voldoende zijn.  

De Defender Works V8 heeft een frisse, maar vurig rode kleur zodat de medeweggebruiker niet maar een moment hoeft te twijfelen of dit niet weer zo’n leuk reutelend dieseltje is dat bij het verkeerslicht blijft staan waar anderen al lang weg zijn(Maar wist je dat de Works V8 eigenlijk in 8 kleuren leverbaar is/was?) 

Nu wil het geval, dat Land Rover Classic van plan was 150 stuks van dit fraaie speeltje te gaan bouwen. Promotiefilmpje (klik op de foto voor de volledige film ‘The Wave’) gemaakt en een mooie rode Defender 90 voor de camera. Toen het goed en wel begon te lopen, ontstond het idee om naast de 90 toch ook nog maar een 110 V8 Works te bouwen. Dus zijn ze allebei gemaakt 

Was het omdat de 90s niet makkelijk voorhanden waren, of dat er een vraag kwam naar 110s? Wij weten het niet. Feit is wel, dat je ze beiden in het wild zou kunnen tegenkomen. Kúnnen, want 150 stuks voor all over the world kun je nu niet bepaald een massaproduct noemen. 

 Unieke exemplaren 

In een mum van tijd was het contingent ‘Worksen’ uitverkocht en kon men aan het bouwen slaan. Nu, zo’n 3 jaar (!) later, worden ze nog steeds uitgeleverd. Niet gek ook, want het is allemaal op basis van bestaande Defenders die hun sporen hebben verdiend en daarom een reborn mogen ontvangen. Ze worden compleet opnieuw opgebouwd en dat kost tijd. 

Laten er nu in Nederland twee enthousiaste liefhebbers samen de stoute schoenen hebben aangetrokken en in Engeland (want niet via de dealer te bestellen) zowel een 90 als een 110 in de boeken hebben laten noteren!  

 Sowieso dus unieke exemplaren en nog unieker om ze bij elkaar te kunnen zien. 

We hebben de Works 110 70th Edition nog nergens in (officiële) publicaties gezien. 

LRCH Magazine toog naar Zwolle om het paartje te treffen. Bij Jaguar Land Rover dealer Van Mossel staan ze in de wacht. Via omwegen is het gelukt ze in Nederland te krijgen; nu nog het belastingtechnische gedeelte afhandelen en op kenteken zetten. Reden waarom wij ook niet in de auto’s hebben gereden, want feitelijk zijn ze van de klant en niet van de dealer.  

In overleg met diezelfde klant is er echter toestemming verleend om de LRCH een mooi artikel en wat fijn beeldmateriaal te laten maken.  

Wij zijn Jaguar Land Rover Van Mossel in Zwolle bij monde van Gerald Schoots buitengewoon erkentelijk dat dit gelukt is! 

Onderscheidend genoeg 

Wat opvalt is uiteraard de knalrode kleur. Zeker als de zon ook nog even een steentje bijdraagt op deze eerste lentedag van 2021. Wát een spectaculaire auto is dit!  

Als je de persfoto’s van 2018 erop naslaat, zie je verschillen met de exemplaren die nu voor ons staan. Was het interieur niet iets met wit? Jazeker! De ‘persauto’ was uitgevoerd met een witte hemel, witte vlakken links en rechts van de middenconsole van het dashboard en witte elementen aan deurpanelen en stoelzittingen. 
Ons is niet bekend of dat ook te kiezen was, maar we vermoeden van wel. De beide Nederlandse Worksen zijn in ieder geval volledig in het zwart gekleed.  

 Samen met de V8 komt de 8-traps automaat van ZF. Een heerlijk schakelende transmissie en die heeft men charmant op een bokje boven de tunnel geplaatst. Ook de pook voor hoog/laag zit daar, voorzien van een lederen kop. En zie daar: de 70th Edition badge!  

De Recaroschaaltjes zitten perfect en voor al het andere weet je gewoon dat je in een Defender zit. Verander het mindere en behoudt het goede. 

Om deze editie wat meer sjeu te geven, zijn er tal van aluminium onderdelen toegepast. Deurgrepen binnen en buiten, de vergrendelknoppen, maar ook de tankdop (die lijkt afsluitbaar…) en de tekst DEFENDER op de motorkap. 

Tel daarbij op de led-verlichting van koplampen en overige verlichting, de prachtige 18” diamond-turned Sawtooth velgen en 265/65 R18 all-terrain banden bij op en je hebt hem compleet.  

De vier schijfremmen van 335 mm diameter zorgen voor de nodige vertraging. 

Weerzien? 

Het was lastig afscheid nemen van de tweeling uit Zwolle, u zult dat begrijpen. De camera heeft lang niet al het moois er vanaf geschoten; er blijft nog genoeg over om te genieten als we ze in het wild een keer tegenkomen. En dat zou zo maar kunnen. Wie weet wordt de eigenaar (of allebei) wel gewoon lid van de LRCH. 


Met dank aan:
Jaguar Land Rover Van Mossel | Zwolle
Little Landies

Fotografie: Norbert Duijvelshoff