Magazine 05 - 2024

Magazine 05 - 2024

Verschijnt in week 41
Header afbeelding

Range Rover Velar vernieuwd voor 2023

Modern Luxury

Utrecht, 1 februari 2023 – De New Range Rover Velar is een pure expressie van Modern Luxury. Het model is voorzien van de nieuwste technologie, de voor Range Rover kenmerkende verfijning en een indrukwekkend, strak en minimalistisch design.

De Range Rover Velar is voorzien van een nieuwe grille, terwijl de meest gewilde luxe SUV ter wereld nog steeds wordt gekenmerkt door zijn karakteristieke zwevende dak, ononderbroken taillelijn en verzonken portiergrepen. Nieuwe, superslanke Pixel LED-koplampen1 hebben een technische, juweelachtige uitstraling en bieden optimaal zicht. Het uiterlijk is verder verfraaid met een nieuwe onderbumper achter en donkere accenten.

De Range Rover Velar was het eerste model volgens Range Rover’s minimalistische ontwerpfilosofie en brengt deze benadering nu in het interieur naar een nog hoger niveau. Het nieuwe, ‘zwevende’ en glazen touchscreen van 11,4 inch heeft een gebogen vorm en is geïntegreerd in de middenconsole. Het scherm biedt directe en intuïtieve bediening van alle belangrijke voertuigfuncties1.

Een breed aanbod van hoogwaardige technologie verhoogt het comfort en welzijn van de inzittenden en maakt deze middelgrote luxe-SUV nog aantrekkelijker. De Range Rover Velar is ook de stilste auto in zijn klasse als het gaat om rijgeluiden*, mede dankzij het Active Road Noise Cancellation6-systeem.

De Range Rover Velar plug-in electric hybrid biedt meer gebruiksmogelijkheden dan ooit. Dankzij de nieuw ontwikkelde accu is de volledig elektrische actieradius van deze PHEV toegenomen tot 64 kilometer8. De versies met de geavanceerde benzine- en dieselmotoren zijn gecombineerd met mild hybrid-technologie voor extra verfijning en lager brandstofverbruik. De Range Rover Velar is beschikbaar in de uitvoeringen S, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography.

Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover: “New Range Rover Velar is a flawless example of our modernist design philosophy – clean, reductive and compellingly desirable. Defined by perfectly optimised proportions, Range Rover Velar embodies effortless sophistication with a bold elegance and dramatic presence that is truly unique.”

Intrigerend design

De Range Rover Velar was het eerste model dat volgens de minimalistische ontwerpfilosofie van Range Rover is ontworpen. De nieuwe grille en de nieuwe Pixel LED-koplampen7 met de kenmerkende, juweelachtige Signature-dagrijverlichting zorgen samen voor een uniform familiegezicht.

De krachtig gevormde overhang aan de achterzijde creëert een evenwichtig zijaanzicht en benadrukt de imposante lengte van de Range Rover Velar. De krachtige uitstraling met verfijnde proporties is ook te danken aan de nieuwe onderbumper achter. Doordat de uitlaatpijpen uit het zicht zijn, oogt ook de achterzijde extra strak en elegant.

De nieuw ontworpen LED-achterlichten stralen verfijning uit dankzij hun opvallende, driedimensionale vormgeving en intens rode verlichting. Ze zijn gecombineerd met een hooggeplaatst derde remlicht over de volle breedte.

Het gedurfde en elegante interieurontwerp is nu nog minimalistischer en wordt gekenmerkt door pure vakmanschap en nieuwe materialen. De nieuwste versie van het Pivi Pro5-infotainmentsysteem laat zich bedienen via een 11,4-inch glazen touchscreen, dat gebogen is en hoger geplaatst voor optimale bediening1 en afleesbaarheid onder alle omstandigheden.

De Range Rover Velar is opnieuw beschikbaar met een ledervrij interieur, met nieuwe stoeldesigns en materialen. De ledervrije optie combineert wolmix van de Deense textielexpert KvadratTM met inzetten van UltrafabricsTM textiel. De bekleding heeft een nieuw Diamond Herringbone-perforatiepatroon. De wolmengsels van KvadratTM zijn 58% lichter dan leder. Ze ogen modern en voelen nog prettiger aan, voor een eigentijdse presentatie van de traditionele Range Rover-luxe.

Het innovatieve textiel is in het materiaallaboratorium van Range Rover onderworpen aan de zwaarste duurzaamheidstests, om er uiteindelijk voor te zorgen dat het gedurende de gehele levensduur van de auto in optimale conditie blijft. De stof heeft niet alleen 60.000 cycli van slijtagetests ondergaan – gelijk aan tien jaar gebruik – maar ook tests met UV-straling gedurende een maand, wat gelijkstaat aan drie jaar voortdurende blootstelling aan fel zonlicht.

Range Rover introduceert vier nieuwe lederkleuren voor de Velar: Cloud, Caraway, Raven Blue en Deep Garnet. Die worden gecombineerd met zorgvuldig geselecteerde afwerkingsdetails, zoals het nieuwe Moonlight Chrome in het stuurwiel, de omlijsting van de middenconsole en de ventilatieopeningen. Technisch ogend Light of Dark Anodised Aluminium, of prettig aanvoelende afwerkingen met Shadow Grey Ash houtfineer accentueren de elegantie van het interieur. Er zijn twee nieuwe carrosseriekleuren: Metallic Varesine Blue en Premium Metallic Zadar Grey.

Verbonden technologie

De New Range Rover Velar is het eerste model met het Pivi Pro-infotainmentsysteem van de nieuwste generatie. Het biedt bedieningsmogelijkheden voor alle belangrijke voertuigfuncties via het nieuwe, ‘zwevende’ 11,4-inch touchscreen.

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering, Jaguar Land Rover: “New Range Rover Velar debuts the next generation of our award-winning Pivi Pro infotainment, with an elegant single curved glass interface and redesigned home screen that control all driving, comfort, and convenience features digitally. Ergonomically designed to reduce reflections and minimise distractions, the new system is intuitive and intelligent, with digital buttons and sliders designed to work in harmony with voice AI to make it quicker and easier to use.”

Bedieningselementen voor de klimaatregeling, de stoelverwarming en het audiovolume zijn continu zichtbaar in de nieuwe zijbalk met multifunctionele schuifregelaars aan weerszijden van het scherm. Deze virtuele bedieningselementen bieden directe toegang tot veelgebruikte functies, zoals gescheiden temperatuurregeling voor inzittenden voorin, audiovolume en Terrain Response®-modi.

Voorafgaande aan de rit krijgt de bestuurder het Pre-Drive-scherm te zien, dat snelle toegang biedt tot veelgebruikte functies, zoals de ruitontwaseming en de optionele stoelverwarming. Eenmaal onderweg verdwijnt dat scherm en verschijnt het vertrouwde startscherm met drie panelen, dat kan worden aangepast met de kenmerkende slimheid en flexibiliteit van Pivi Pro. Extra gemak bieden de extra bedieningselementen in de permanent zichtbare zijbalken, zoals snelkoppelingen voor media en navigatie, camera’s en ruitontwaseming.

Het infotainment van de nieuwste generatie is uitgebreid getest en doorontwikkeld – zowel digitaal als fysiek met menselijke testers – om de taak- en interactietijd te verkorten en de technologie zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Ongeveer 80% van de taken wordt uitgevoerd met een of twee tikken op het startscherm.

Pivi Pro ondersteunt optimale smartphone-connectivity met Wireless Apple CarPlay™ en Wireless Android Auto®. De standaard draadloze telefoonlader in een nieuw bergvak in de middenconsole maakt direct en snel opladen mogelijk en vermindert de noodzaak voor kabels.

Nu 80% van de totale ECU’s in de Velar – zoals Pivi Pro-infotainment, navigatie en diagnosesystemen in de auto, onderstel- en aandrijflijnsystemen – geschikt is voor draadloze updates, kan de Range Rover Velar voor nog veel meer systemen de nieuwste software ‘over-the-air’ ontvangen, zonder dat de auto naar de dealer moet.

De New Range Rover Velar is ook voorzien van een Online Pack met data-abonnement en WiFi, zodat de inzittenden verbonden blijven en zich online kunnen vermaken. Pivi Pro is voorzien van dubbele geïntegreerde eSIM-technologie en een cloud based-architectuur. Dat betekent dat het systeem volledige toegang biedt tot een reeks online apps, zoals Spotify en Deezer – die in het infotainmentsysteem zijn geïntegreerd.

Amazon Alexa3 biedt nog meer gebruiksgemak, doordat het de mogelijkheid biedt om instellingen en functies te bedienen door middel van natuurlijke gesproken opdrachten, wat de kans op afleiding vermindert1. Alexa is geïntegreerd in Pivi Pro en kan eenvoudig worden geactiveerd door “Alexa” te zeggen of op de Alexa-knop op het touchscreen te tikken.

Voor eenvoudige navigatie is ook het systeem what3words geïntegreerd in Pivi Pro. Deze slimme kaarttechnologie verdeelt de wereldbol in een raster van vierkanten van 3×3 meter. Aan elk daarvan is een unieke combinatie van drie willekeurige woorden toegewezen als what3words-adres. Met deze woorden kan de bestuurder nauwkeurig en precies naar een locatie navigeren.

 

Inspirerende geluidstechnologie

Het behaaglijke interieur van de New Range Rover Velar minimaliseert rijgeluiden met baanbrekende Active Road Noise Cancellation-technologie6. Daarmee is de Velar de stilste auto in zijn klasse als het gaat om rijgeluiden*. De technologie detecteert externe geluidsfrequenties en creëert automatisch een antigeluid via het audiosysteem in de auto. Dat vermindert het totale geluidsniveau in het interieur met minimaal 4 dB.

De krachtige Meridian-audiosystemen voor de New Range Rover Velar bieden als topmodel het Meridian™ 3D Surround Sound System. Dat biedt HiFi-weergave met tot wel 17 speakers en 750 watt versterkervermogen. Daarmee is een meeslepende luisterbeleving gegarandeerd.

Hedendaagse luxe

De New Range Rover Velar biedt de gebruikelijke Range Rover verfijning, met extra comfort en optionele functies die het comfort en gemak verder optimaliseren.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover: “Everything about the Range Rover Velar is effortless, and this is reflected in its luxuriously appointed interior. New seat designs and warm, atmospheric cabin lighting welcome the driver at the beginning of every journey, while advanced wellbeing features, including state-of-the-art air purification systems, ensure a relaxing cabin environment. Coupled with Velar’s signature intelligent driveline systems, every drive is quiet, composed and serene.”

Het nieuwste Cabin Air Purification Plus-systeem is onderdeel van het optionele Comfort Pack (standaard op de Autobiography). Dit systeem verhoogt het comfort en verbetert de alertheid dankzij een superieure luchtkwaliteit. CO2-management en PM2.5 Cabin Air Filtration zuiveren de lucht in het interieur door de binnen- en buitenlucht te evalueren en de instellingen zo nodig aan te passen.

Om het systeem te activeren, is het indrukken van de Purify-knop op het Air Quality-scherm in Pivi Pro voldoende. Daarmee wordt het niveau van schadelijke allergenen en deeltjes in het interieur verlaagd. Het systeem combineert ook nanoe™ X-technologie10 om ziekteverwekkers te bestrijden en geurtjes, bacteriën en allergenen aanzienlijk te verminderen.

Elke inzittende kan zijn ideale interieurtemperatuur selecteren met behulp van de klimaatregeling met vier zones.

De premium interieurverlichting met configureerbare ambianceverlichting biedt keuze uit dertig kleuren om de portieren, console en voetenruimtes in het interieur te verlichten en is onderdeel van het optionele Comfort Pack. Vooraf ingestelde kleurenthema’s maken het eenvoudiger om de perfecte combinatie te vinden.

Voor beter zicht in het donker is de New Range Rover Velar ook beschikbaar met grensverleggende verlichtingstechnologie met geavanceerde Pixel LED-koplampen7 met Signature-dagrijverlichting. Dit systeem behoort tot de standaarduitrusting van de uitvoeringen Dynamic HSE en Autobiography en biedt drie keer zoveel LED’s als in de Matrix LED-koplampen. Elke koplamp is voorzien van vier pixelmodules met elk 67 nauwkeurig aangestuurde LED-units, zodat de lichtbundel nauwkeurig is aan te passen aan de omstandigheden.

Dynamic Bend Lighting7 maakt gebruik van snelheids- en stuurgegevens om in te spelen op de situatie op de weg en om donkere bochten en bermen te verlichten. Met grootlicht reikt de lichtbundel tot bijna een halve kilometer ver voor optimaal zicht op de weg.

Adaptive Driving Beam kan de lichtbundel continu razendsnel aanpassen om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. Het systeem kan tegelijk tot vier tegenliggers volgen en ‘ontblinden’. Het systeem past zich automatisch aan op basis van de gereden snelheid. Zo zorgt het voor een brede lichtbundel bij lage snelheden en een intensere, langere lichtbundel bij snelheden boven 70 km/h. Ongeacht de omstandigheden biedt de New Range Rover Velar zijn inzittenden een gevoel van zelfvertrouwen, controle en ontspanning.

Opwindende geëlektrificeerde prestaties

De New Range Rover Velar biedt voor elke vermogenswens passende motoren. Of het nu gaat om de P400e plug-in electric hybrid (PHEV) of de soepele Ingenium benzine- en dieselmotoren, waarvan de meeste zijn voorzien van mild hybrid-technologie (MHEV) die het brandstofverbruik verlaagt en de prestaties verhoogt.

Het rijcomfort en de verfijning die de Velar biedt, zijn kenmerkend voor Range Rover en mede te danken aan de geavanceerde onderstel- en wielophangingsconfiguraties. De optionele elektronisch gestuurde luchtvering staat garant voor sereen rijcomfort, ook op zeer ongelijk wegdek, en verzacht oneffenheden met Adaptive Dynamics. Dit is een geavanceerd onderstelsysteem dat continu de dempingskracht op elk wiel reguleert.

 

James Sanderson, Lifecycle Chief Engineer, Range Rover Velar: “Range Rover Velar combines confidence-inspiring driving dynamics with a range of smooth and efficient engine options. By increasing the size of the battery by 12 per cent, we’ve been able to extend the EV driving range of the P400e plug-in electric hybrid to 64 km. With the added benefit of rapid DC charging capability, clients will be able to complete daily journeys using EV power more easily than ever.”

De Range Rover Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) biedt het beste van twee werelden en combineert een elektromotor van 105 kW (143 pk) met een Ingenium benzinemotor voor moeiteloze, stille prestaties. Dankzij de balans tussen volledig elektrische aandrijving en het prestatievermogen van de benzinemotor is dit de perfecte keuze voor zowel korte stadsritten als langere reizen.

De Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) heeft een 20% grotere accu met een totale capaciteit van 19,2 kWh,  goed voor een volledig elektrische actieradius tot 64 kilometer8 en naar verwachting tot 51 km9 in de praktijk. Daarmee biedt de Range Rover Velar P400e een ruim 20% grotere EV-actieradius ten opzichte van de vorige versie (53 km rijbereik) en kan de gemiddelde afstand die dagelijks met een Range Rover Velar wordt gereden, volledig emissievrij worden afgelegd. Voor langere reizen biedt de plug-in hybrid-aandrijflijn een gecombineerde actieradius tot 684 kilometer8 op benzine en elektriciteit. Het gemiddelde brandstofverbruik vanaf 1,6 l/100 km8 resulteert in een CO2-uitstoot8 vanaf 38 g/km.

Het aandrijfsysteem van de Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) bestaat uit een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 liter viercilinder Ingenium benzinemotor en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 297 kW (404 pk) en 640 Nm koppel.

Daarmee accelereert deze plug-in electric hybrid SUV in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h en is een topsnelheid van 209 km/h mogelijk. De topsnelheid in de EV-modus is begrensd op 140 km/h.

De Range Rover Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) is een van de weinige plug-in hybrides die geschikt is voor snelladen (DC). Via een 50 kW DC-snellader is de accu in slechts 30 minuten tot 80% op te laden. Bij een laadpunt met wisselstroom (AC) is de accu met een laadvermogen van 7 kW in circa 2,5 uur volledig op te laden.

De nieuwste generatie Ingenium benzine- en dieselmotoren is verkrijgbaar met mild hybrid-technologie (MHEV) voor verbeterde efficiëntie en vermogensafgifte. Deze werkt met behulp van een geïntegreerde startgenerator (BiSG: Belt integrated Starter Generator) om energie terug te winnen die gewoonlijk verloren gaat bij vertragen. De energie wordt opgeslagen in een 48 volt lithium-ion-accu onder de bagageruimte. De energie wordt opnieuw gebruikt ter ondersteuning tijdens accelereren, terwijl het ook zorgt voor een verfijndere en alertere werking van het start-stopsysteem.

De Range Rover Velar P400 met de 3.0 liter zescilinder-in-lijn Ingenium benzinemotor levert 294 kW (400 pk) vermogen en 550 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kost slechts 5,5 seconden en de CO2-uitstoot bedraagt 219 g/km8.

De 2.0 liter viercilinder Ingenium benzinemotor in de Velar P250 is voorzien van een nieuwe, soepeler schakelende achttraps automatische transmissie. Deze motorvariant levert 184 kW (250 pk) en 365 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,5 seconden mogelijk is, in combinatie met een CO2-uitstoot vanaf 211 g/km8 en een brandstofverbruik vanaf 9,3 l/100 km8.

De Range Rover Velar D300 met de 3.0 liter zescilinder-in-lijn Ingenium dieselmotor levert 221 kW (300 pk) en 650 Nm koppel, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden. Deze motorvariant maakt gebruik van sequentiële turbo’s en een geavanceerd nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen. De Velar D300 laat een CO2-uitstoot vanaf 188 g/km8 en een brandstofverbruik vanaf 7,2 l/100 km8 noteren.

De 2.0 liter viercilinder Ingenium dieselmotor in de Velar D200 levert 150 kW (204 pk), met een CO2-uitstoot vanaf 168 g/km8 en een brandstofverbruik vanaf 6,4 l/100 km8.

Het motorenaanbod van de Range Rover Velar:

Electric Hybrid

  • P400e plug-in electric hybrid (PHEV): PHEV, 2.0 liter viercilinder benzinemotor, elektromotor, 297 kW (404 pk) systeemvermogen, 640 Nm koppel tussen 1.500 en 4.400 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.

Benzine

  • P250: 2.0 liter viercilinder benzinemotor, 184 kW (250 pk), 365 Nm koppel tussen 1.300 en 4.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • P400: MHEV, 3.0 liter zescilinder benzinemotor, 294 kW (400 pk), 550 Nm koppel tussen 2.000 en 5.000 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.

Diesel

  • D200: MHEV, 2.0 liter viercilinder dieselmotor, 150 kW (204 pk), 430 Nm koppel tussen 1.750 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • D300: MHEV, 3.0 liter zescilinder dieselmotor, 221 kW (300 pk), 650 Nm koppel tussen 1.500 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.

Adaptive Dynamics is standaard voor de viercilinder Dynamic HSE-versies en alle zescilinder- en PHEV-versies. Dit optimaliseert de strafheid van de wielophanging voor de actuele rijomstandigheden, wat het rijcomfort en de wegligging verbetert. Er is zelfs een specifieke stand voor offroad-rijden. Geavanceerde onderstel- en wielophangingstechnologieën, waaronder elektronisch gestuurde luchtvering, Adaptive Dynamics en Configurable Dynamics, maken uitzonderlijke prestaties en optimale wendbaarheid mogelijk.

Ook in het terrein zijn superieure prestaties gegarandeerd, met de bekende Range Rover capaciteiten dankzij intelligente koppel-on-demand vierwielaandrijving (AWD). Dat zorgt voor de optimale verdeling van het koppel op basis van de omstandigheden, zowel dynamisch op de verharde weg of bij het wegrijden vanuit stilstand op een gladde ondergrond.

Terrain Response 2® is toegankelijk via Pivi Pro en stelt de bestuurder in staat om de instellingen van de auto aan te passen aan de rijsituatie. Er is keuze uit Eco, Comfort, Gras-Grind-Sneeuw, Modder, Zand, Dynamisch en Automatisch. Elke instelling verandert de kalibratie van de motor, de transmissie, de vierwielaandrijving, de wielophanging en de stabiliteitscontrolesystemen voor optimale tractie en beheersing.

EINDE BERICHT

* Vergeleken met directe concurrenten (Audi Q5, BMW X4, Mercedes-Benz GLC en Porsche Macan).

1 Functies in de auto mogen alleen door bestuurders worden gebruikt als dat veilig kan. Bestuurders moeten ervoor zorgen dat ze te allen tijde de volledige controle over het voertuig behouden.

2 Apple CarPlayTM is een handelsmerk van Apple Inc.

3 Amazon Alexa alleen in bepaalde markten. Amazon, Alexa, Amazon Music, Audible en alle gerelateerde merken zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of zijn dochterondernemingen.

4 ‘Software-Over-The-Air’ is afhankelijk van netwerkverbinding en marktbeschikbaarheid.

5 Pivi Pro-functies, opties en beschikbaarheid marktafhankelijk – vraag de dealer naar de beschikbaarheid en de volledige voorwaarden. Voor bepaalde functies is een geschikte simkaart met een geschikt datacontract vereist, waarvoor een nieuw abonnement vereist is na de initiële termijn die door de dealer wordt geadviseerd. Mobiele connectivity is niet op alle locaties gegarandeerd.

6 Active Road Noise Cancellation is beschikbaar in de versies met panoramadak en uitgerust met Meridian audiosysteem/Meridian 3D Surround Sound audiosysteem of Meridian Signature Sound audiosysteem.

7 Standaard op Dynamic HSE en Autobiography.

8 Cijfers van officiële tests van de fabrikant in overeenstemming met EU WLTP-wetgeving, met een volledig opgeladen accu. Alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Cijfers kunnen in de praktijk afwijken. Cijfers voor CO2-uitstoot, brandstofverbruik, energieverbruik en actieradius kunnen afwijken, afhankelijk van factoren zoals rijstijl, omstandigheden, belading, gemonteerde velgen, banden en accessoires, de route en accuconditie. Alle cijfers over emissies, brandstofverbruik en elektrische actieradius zijn EU WLTP gecombineerd.

9 Ervan uitgaande dat alleen thuis wordt opgeladen, op basis van geanonimiseerde eigendomsgegevens van Range Rover Velar-klanten.

10 Texcell-onderzoek, in 2020 uitgevoerd namens en voor Panasonic.

 

Meer informatie: www.landrover.nl