Magazine 05 - 2024

Magazine 05 - 2024

Verschijnt in week 41
Header afbeelding

REIMAGE - Nieuwe toekomststrategie van Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover kondigt nieuwe toekomstplannen aan waarmee het autoconcern invulling geeft aan de toekomst van modern luxury door design. Dankzij de strategie ‘Reimagine’ krijgen de merken Jaguar en Land Rover een geheel eigen invulling. Bovendien vormt de strategie een blauwdruk voor duurzaamheid, zowel voor het milieu als de samenleving. Zodoende wordt Jaguar Land Rover een meer wendbare producent van ’s werelds meest begeerlijke, luxe voertuigen en services voor de meest veeleisende klanten.

Thierry Bolloré, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover, zegt: “Jaguar Land Rover is unique in the global automotive industry. Designers of peerless models, an unrivalled understanding of the future luxury needs of its customers, emotionally rich brand equity, a spirit of Britishness and unrivalled access to leading global players in technology and sustainability within the wider Tata Group. We are harnessing those ingredients today to reimagine the business, the two brands and the customer experience of tomorrow. The Reimagine strategy allows us to enhance and celebrate that uniqueness like never before. Together, we can design an even more sustainable and positive impact on the world around us.”

 

Twee luxemerken waarbij duurzaamheid centraal staat

De kern van het plan Reimagine vormt de elektrificatie van Land Rover en Jaguar. Voor de twee merken ontwikkelt Jaguar Land Rover verschillende architecturen, zodat twee duidelijke, unieke persoonlijkheden ontstaan.

In een Land Rover worden auto en bestuurder verenigd door avontuur. Door nieuwe wegen in te slaan, nieuwe uitdagingen aan te gaan en niet tevreden te zijn met het verwachte, helpt Land Rover mensen om ‘Above and Beyond’ te gaan. In de komende vijf jaar verwelkomt Land Rover zes volledig elektrische varianten met als doel wereldleider te blijven op het gebied van luxe SUV’s door middel van drie families: Range Rover, Discovery en Defender. Het eerste elektrische model van Land Rover komt in 2024.

Halverwege dit decennium is Jaguar omgetoverd in een volledig elektrisch luxemerk met een drastisch gewijzigd portfolio, bestaande uit modellen met aantrekkelijke designs en baanbrekende technologie van de volgende generatie. Jaguar creëert hiermee unieke ervaringen voor klanten. Hoewel het naamplaatje wordt behouden, zal de geplande Jaguar XJ-vervanging geen deel uitmaken van de line-up: Jaguar streeft ernaar om zijn unieke potentieel te realiseren.

Jaguar en Land Rover bieden tegen 2030 elektrisch rijplezier aan. Tegen die tijd zal – behalve 100% van de Jaguar-verkopen – naar verwachting 60% van de verkochte Land Rovers uitgerust zijn met emissievrije aandrijflijnen.

Het doel van Jaguar Land Rover is om in 2039 CO2-neutraliteit te realiseren in de toeleveringsketen, producten en activiteiten. Als onderdeel van deze ambitie bereidt Jaguar Land Rover zich ook voor op de verwachte invoering van brandstofceltechnologie met schone waterstof, aangezien deze industrie steeds meer voet aan de grond krijgt. De ontwikkeling is al aan de gang met prototypes die binnen de komende twaalf maanden op de Britse wegen arriveren als onderdeel van het langetermijninvesteringsprogramma.

Duurzaamheid die een nieuwe maatstaf vormt voor de impact op het milieu en de samenleving voor de luxesector, is fundamenteel voor het succes van strategieplan Reimagine. Een nieuw gecentraliseerd team wordt in staat gesteld om voort te bouwen op baanbrekende innovaties op het gebied van materiaalgebruik, engineering, productie, diensten en circulaire economie en deze ook te versnellen.

Jaarlijkse toezeggingen van circa 2,5 miljard Britse pond omvatten investeringen in elektrificatie en de ontwikkeling van connectiviteitsdiensten om de reis en ervaringen van klanten te verbeteren, naast datacentrische technologie die het eigendomsecosysteem verder moeten verbeteren.

Bewezen diensten zoals het flexibele PIVOTAL-abonnementsmodel – dat in het boekjaar met 750% is gegroeid en ontstaan is ​​uit de incubator en investeerder van Jaguar Land Rover, InMotion – worden nu uitgerold naar andere markten na de succesvolle lancering in het Verenigd Koninkrijk.

 

Kwaliteit en efficiency

Met Reimagine stelt Jaguar Land Rover nieuwe maatstaven voor kwaliteit en efficiëntie voor de luxesector door herindeling, herbestemming en reorganisatie. Een belangrijk element hierbij vormt de nieuwe architectuurstrategie om Jaguar en Land Rover een geheel eigen persoonlijkheid te geven.

Land Rover gebruikt de aanstaande Modular Longitudinal Architecture (MLA), geschikt voor zowel verbrandingsmotoren (ICE) met elektrische ondersteuning of volledig elektrische aandrijflijnen. Daarnaast maakt Land Rover ook gebruikt van de Electric Modular Architecture (EMA), dat ook geavanceerde, geëlektrificeerde ICE ondersteunt. Toekomstige Jaguar-modellen worden exclusief gebouwd op een architectuur voor volledig elektrische aandrijving.

Reimagine is ook ontworpen om eenvoud te bieden. Door het aantal platforms en modellen dat per fabriek wordt geproduceerd te consolideren, stelt het bedrijf nieuwe normen voor efficiënte schaal en kwaliteit voor de luxesector. Een dergelijke aanpak zal de inkoop helpen rationaliseren en investeringen in de toeleveringsketens van de lokale circulaire economie versnellen.

Vanuit een kernproductieperspectief betekent dit dat Jaguar Land Rover zijn fabriek en assemblagefaciliteiten op de thuismarkt in het Verenigd Koninkrijk en over de gehele wereld behoudt. De productiefaciliteit in West Midlands (Solihull ) is niet alleen de fabrikant van de MLA-architectuur, maar wordt ook de thuisbasis van het toekomstige, geavanceerde elektrische Jaguar-platform.

Belangrijke partners – zoals vakbonden, detailhandelaren en de toeleveringsketen – blijven een vitale rol spelen in het uitgebreide nieuwe Jaguar Land Rover-ecosysteem.

 

Flexibele operatie dankzij Refocus-programma

Zoals blijkt uit de laatste financiële resultaten, heeft Jaguar Land Rover een sterke basis waarop een duurzaam en veerkrachtig bedrijf kan worden gebouwd voor zijn klanten en hun gemeenschappen, partners, werknemers, aandeelhouders en het milieu.

Deze transformatie wordt gestimuleerd door het onlangs gelanceerde Refocus-programma, door bestaande initiatieven zoals Charge + te consolideren met nieuwe multifunctionele activiteiten. Dankzij Reimagine kan Jaguar Land Rover een meer flexibele operatie realiseren. Het creëren van een vlakkere structuur is bedoeld om werknemers in staat te stellen om snel en met een duidelijk doel te creëren en te leveren.

Om deze efficiëntie van focus te versnellen, zal het bedrijf zijn non-productie-infrastructuur in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk verkleinen en rationaliseren. Gaydon wordt het symbool van deze inspanning – de ‘reactor’ van het bedrijf – waarbij het Executive Team en andere managementfuncties naar één locatie verhuizen om soepele samenwerking en flexibele besluitvorming te ondersteunen.

 

Op weg naar leiderschap met Tata Group

Om de visie op moderne luxemobiliteit met vertrouwen te realiseren, organiseert Jaguar Land Rover nauwere samenwerking en kennisuitwisseling met Tata Group-bedrijven om de duurzaamheid te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Ook wordt er samengewerkt om toonaangevende technologie-, data- en software-ontwikkeling te realiseren. Jaguar Land Rover is sinds 2008 een volledige dochteronderneming van Tata Motors, waarvan Tata Sons de grootste aandeelhouder is.

Bolloré: “We have so many ingredients from within. It is a unique opportunity. Others have to rely solely on external partnerships and compromise, but we have frictionless access that will allow us to lean forward with confidence and at speed.”

Door alle ingrediënten samen te brengen, is Jaguar Land Rover op weg naar dubbelcijferige EBIT-marges en een positieve cashflow, met de ambitie om tegen 2025 een positief resultaat te realiseren na aftrek van schulden. Uiteindelijk wil Jaguar Land Rover een van de meest winstgevende luxefabrikanten ter wereld zijn.

N Chandrasekaran, Chairman van Tata Sons, Tata Motors en Jaguar Land Rover Automotive plc zegt: “The Reimagine strategy takes Jaguar Land Rover on a significant path of acceleration in harmony with the vision and sustainability priorities of the wider Tata Group. Together, we will help Jaguar realise its potential, reinforce Land Rover’s timeless appeal and collectively become a symbol of a truly responsible business for its customers, society and the planet.”

Bolloré: “As a human-centred company, we can, and will, move much faster and with clear purpose of not just reimagining modern luxury but defining it for two distinct brands. Brands that present emotionally unique designs, pieces of art if you like, but all with connected technologies and responsible materials that collectively set new standards in ownership. We are reimagining a new modern luxury by design.”